Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-06-2014
Auteur: Marc Gerlings

Nederlanders sparen volop voor vakantie

Nederlanders sparen volop voor vakantie

Nederlanders zijnéénvan de meest actieve spaarders voor vakanties ter wereld.

Maar liefst 87 procent van de Nederlanders spaart zijn gehele vakantie vooruit; dat is meer dan in menig ander land. In andere landen worden vakanties veel vaker achteraf betaald. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek in opdracht van online reisbureau Expedia.nl.


In het onderzoek werd gekeken naar de manier waarop consumenten uit 24 verschillende landen met geld omgaan in aanloop naar hun vakantie. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 11.000 consumenten uit 24 verschillende landen.

Vakantie kost geld
Van de ruim 11.000 onderzochte consumenten spaart de helft van de vakantiegangers zijn hele vakantie vooruit. Ongeveer 11 procent betaalt zijn hele vakantie achteraf. Wereldwijd kiest 39 procent voor de optie om de vakantie deels vooraf, deels achteraf te betalen, vaak via hun creditcard.Met maar liefst 87 procent zijnNederlanders de beste vakantiespaarders en sparen wede gehele vakantie van tevoren.Ook Zweden (78 procent) en Fransen (77 procent) sparen vakanties ver vooruit. De slechtste spaarders zijn de Zuid-Koreanen. Daar spaart slechts 17 procent zijn hele vakantie vooruit.

Nederlanders geen vakantiekoopjesjagers
Waar je zou verwachten dat Nederlanders massaal op zoek gaan naar vakantiedeals, blijkt dat 23 procent van de Nederlanders helemaal niet op zoek gaat naar vakantiedeals. Dit geldt overigens ook voor Zweden (24 procent), Fransen (22 procent) en Denen (20 procent). De Noren zijn de grootste koopjesjagers met 45 procent die actief op zoek gaat naar deals.Tot slotzoeken we nauwelijks of helemaal niet naar all-inclusive deals.

Vakantievoorbereidingen
Voorafgaand aan de vakantie letten we wel op onze uitgaven. Zweden, Denen en Nederlanders geven zo min mogelijk geld uit aan hun vakantievoorbereidingen. De helft van de Nederlanders geeft er helemaal niets aan uit. Nederlanders,die dit wel doen,geven er gemiddeld 48 euro aan uit. Dit is flink minder dan het wereldwijd gemiddelde van 64 euro. Consumenten wereldwijd geven voor vertrek massaal geld uit aan onder meer nieuwe kleding, een nieuwe coupe, manicure/pedicure, dieetproducten, fitnesstrainingen en een bezoekje aan de zonnebank.

Zonder geldzorgen op vakantie
Op vakantie willen Nederlanders gewoon lekker kunnen doen en laten wat ze willen en niet nadenken over vakantie-uitgaven. Daarom wordt er vooraf flink gespaard. We verwachten namelijk dat onze uiteindelijke vakantiekosten maar liefst 51 procent hoger zullen uitvallen en houden daar vooraf rekening mee. Mede daarom gaan we uiteindelijk heelrelaxedop vakantie.

Nieuwmans: "Opvallend dat Nederlanders vooruit sparen”
René Nieuwmans, Senior Commercial ManagervanExpedia.nl: "Het is goed om te zien dat er geen land ter wereld is waar er zo actief gespaard wordt voor een mooie en relaxte vakantie. Opvallend is daarbij wel, dat we kennelijk niet meer zo op de koopjes letten, omdat weveelvooruit sparen. Daar is nog een wereld te winnen. Door bijvoorbeeld bij Expedia.nl een vlucht en hotel samen te boeken kunnen Nederlanders gemiddeld nog zo’n 200 euro besparen op hun vakantie. Ook door te boeken via onze mobiele app kunnen Nederlanders extra besparen op de kosten van hun vakantie. Dus als Nederlanders het nog ietsje slimmer aanpakken kunnen ze ter plekke nogmeer doen en latenzonder al te veel op het geld te hoeven letten.”

Looptijd en respondenten
Het onderzoek werd uitgevoerd door Northstar, in opdracht van Expedia en vond plaats tussen 11 maart en 2 april 2014 in 24 landen in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Oost-Azië en Australië onder 11.165 consumenten van 18 jaar en ouder.
Trefwoorden: Vakantie, sparen, deals

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.