Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-06-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zoover start met petitie tegen 'handdoekje leggen'

Zoover start met petitie tegen 'handdoekje leggen'
Reisbeoordelingssite Zoover is gestart met een online petitie tegen het zogenaamde 'handdoekje leggen' bij hotelzwembaden. Volgens Zoover ergert meer dan 73 procent van de Europese vakantiegangers aan dit fenomeen.

Eigenlijk wil het grootste deel van de vakantiegangers niet meedoen aan het fenomeen ligbed ‘reserveren’ maar moeten ze wel meedoen om ooit op een ligbed te relaxen. Meer dan 16 procent van de Europese vakantiegangers geeft dan ook aan ‘maar mee te doen’ omdat ze anders nooit aan het zwembad kunnen liggen.

Figuur 1: Reserveert u aan het zwembad een mooi plekje door een handdoek over een stoel te gooien?

Nederlander ergert zich meest
Nederlanders overstijgen het Europees ergernisgemiddelde. Met 80 procent ergert de Nederlander zich mateloos.  Helemaal als mensen pas uren later gebruik maken van de plek.Van hen doet 16 procent maar mee met het handdoekje leggen omdat ze bang zijn anders achter het net te vissen. Slechts 4 procent geeft aan het de normaalste zaak van de wereld te vinden.

Fanatieke Polen
Poolse vakantiegangers ergeren zich het minst en maken zich volgens eigen zeggen het vaakst schuldig aan handdoekje leggen. Van hen reserveert 43 procent zijn stoel met een handdoek omdat ze de beste plek willen of omdat anderen het ook doen. Ondanks dat vindt een meerderheid van de Polen het niet kunnen (57%).

Zoover wil hotels in beweging krijgen
Om te benadrukken dat handdoekje leggen echt niet meer kan in 2014, start Zoover namens Europese vakantiegangers een petitie. Met de reacties op deze petitie gaat Zoover hotels bewegen iets aan het fenomeen te doen. Ook moet het een signaal zijn naar andere vakantiegangers dat ze er alleen samen iets aan kunnen doen.
Link: http://www.zoover.nl/handdoekjeleggen
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, zwembaden, hotels

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...