Geplaatst op: 27-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vraag en aanbod uit de pas in Nederlandse golfsector

Vraag en aanbod uit de pas in Nederlandse golfsector

Voor het eerst in jaren is het aantal golfers niet spectaculair gegroeid. De groei loopt steeds verder uit de pas met de forse toename van het aantal golfbanen en –holes in Nederland. Hierdoor komt de golfmarkt steeds meer onder druk te staan. De bonden zitten niet stil en hebben de handen ineengeslagen om meer mensen aan het golfen te krijgen en de golfer te verleiden vaker te spelen. Ten opzichte van het buitenland is de stijging van het aantal golfers tien keer hoger dan de gemiddelde stijging in West-Europa. De hoge grondprijzen zorgen er echter voor dat er in Nederland fors meer golfers nodig zijn per golfbaan om te renderen. Dit en nog meer blijkt uit het onderzoek naar de Nederlandse golfmarkt door Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.


Groei stabiliseert

Golf kent na voetbal en tennis het grootste aantal leden van de bij NOC*NSF aangesloten sportbonden. Jarenlang lag de jaarlijkse groei van het aantal golfers rond de 5%, in 2012 bedroeg deze 2% en in 2013 nog maar 0,3% tot een totaal van circa 390.000 golfers. Hiermee ligt de golfparticipatie (het aantal golfers ten opzichte van de Nederlandse bevolking) op 2,3%. In Utrecht is de participatie het hoogst met 3,4%, in Friesland het laagst met 0,9%.


Baanbezetting daalt

In de periode 2009-2013 nam het aantal golfers toe met 12%. Zet hier tegenover dat het aantal golfbanen in dezelfde periode toenam met 30% tot circa 209 golfbanen en het toont dat het ergens moet gaan wringen. Dit blijkt dan ook wel uit het feit dat het aantal gespeelde rondes per 18-holes baan in deze periode afnam met 15% tot circa 34.500 in 2013.



Vergrijzing belangrijk

In tegenstelling tot vele andere sporten, begint een gemiddelde golfer niet als kind, maar pas rond zijn 45ste jaar. 50% van de golfers is zelfs ouder dan 50 jaar en de participatie in de groep 50-70 ligt op 3,8%. Het is dus een uitdaging om meer jongeren te verleiden om te gaan golfen. Succes in de topsport, bijvoorbeeld door Joost Luiten, kan bijdragen aan groei in de breedtesport. Ook de ‘Committed to Jeugd’ en ‘Committed to Familie’ programma’s van de Nederlandse Golf Federatie (NGF) zetten in op groei binnen deze doelgroepen.


Maatwerk

Nieuwe golfers zijn niet meer bereid een torenhoge participatie-fee te betalen en door het overaanbod ontstaat prijsconcurrentie. De inkomsten van golfclubs staan dus onder druk. Golfclubs zullen maatwerk moeten bieden om nieuwe leden aan te trekken. Guido Verschoor, samensteller van het onderzoek: "De golfclub Dorhout Mees is hierin een voorloper en biedt een uitgebreid keuzemenu waarmee de golfer op basis van onder andere de verwachte bezoekfrequentie een abonnement op maat samenstelt.”


Buitenland

Opvallend is dat sinds 1985 nergens in West-Europa het aantal golfers zo hard is gestegen als in Nederland (+2300%). De stijging ligt hiermee tien keer hoger dan de gemiddelde stijging in West-Europa. De golfparticipatie ligt binnen Europa alleen hoger in Zweden, Ierland en Denemarken. Nederland is van dit viertal echter het enige land waar de participatie de afgelopen jaren niet gedaald is. Tenslotte is opvallend te zien dat er in West-Europa per golfbaan gemiddeld 600 golfers zijn, waar dit er in Nederland maar liefst circa 1.700 zijn. Dit lijkt op zich positief, ware het niet dat dit aantal in Nederland absoluut noodzakelijk is om te renderen als golfbaan. De aanvangsinvesteringen voor een golfbaan zijn in Nederland, mede door hoge grondprijzen, namelijk relatief hoog.


Toekomst

Op basis van de historische ontwikkelingen voorzien we voor de stijging van het aantal golfers twee scenario’s; indien de participatie binnen de verschillende leeftijdsgroepen gelijk blijft, zal het aantal golfers de komende 15-20 jaar nog marginaal stijgen tot circa 400.000. Indien de totale participatie afnemend blijft stijgen, zoals de afgelopen jaren het geval was, dan ligt de piek rond 2020 op ongeveer 413.000 golfers. Daarna vlakt het aantal golfers af. Voor de golfmarkt is het te hopen dat de nieuwe acties en programma’s aanslaan, want als deze cijfers uitkomen is het niet te hopen dat de circa 50 plannen voor nieuwe golfbanen in Nederland allemaal gerealiseerd gaan worden. Het gemiddeld aantal golfers per golfbaan zal dan dalen naar circa 1.500.

Topics:Sport
Trefwoorden: sport, golfen

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...