Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De crisis uit de vakantiemarkt?

De crisis uit de vakantiemarkt?
De economische crisis lijkt niet langer de vakantieplannen te bepalen. In 2013 gaf 14% van de reizigers aan zijn vakantiegeld helemaal niet aan vakantie te besteden. In 2014 is dit slechts 7%. Ook is het te besteden vakantiebudget groter. Dat blijkt uit de Nationale Vakantiegeld Enquête van Vakantie.nl onder 867 respondenten.

  • 54% van het vakantiegeld wordt aan vakanties uitgegeven
  • Nederlander geeft gemiddeld € 975,- uit aan vakantie
  • Zonvakanties meest populair
Naast de 7% die niets besteedt aan de vakantie, geeft ruim de helft van alle Nederlanders al zijn vakantiegeld uit aan vakanties. In 2013 werd er gemiddeld 44% van het vakantiegeld besteed aan vakantie. In 2014 ligt dit op 54% van het geld. Het resterende geld wordt door 42% besteed aan het spekken van de spaarrekening (42%). Ook besteedt 20% (een deel van) het vakantiegeld aan grote kostenposten in en om het huis. Opvallend: ondanks de economische crisis geeft slechts 16% aan dat hun vakantiegeld gebruikt wordt voor afbetalingen of schulden.

Uitgaven aan vakanties omhoog
Het consumentenvertrouwen lijkt te zijn gegroeid: er wordt meer uitgegeven aan vakantie. Per persoon wordt gemiddeld € 975,- besteed aan vakantie (€ 935,- in 2013). Dit is niet alleen de reissom, maar ook het geld dat uitgegeven wordt op de plaats van bestemming. Slechts 24% van de Nederlanders wacht echt met boeken tot het vakantiegeld binnen is.

Merendeel in Europa op vakantie
Uit het onderzoek blijkt dat slechts 13% op vakantie in eigen land gaat. Dat geeft overigens gelijk de beperkingen van het onderzoek aan want we weten uit het CVO dat ongeveer de helft van de vakanties in eigen land wordt doorgebracht. Het merendeel (70%) gaat op vakantie in Europa. 17% maakt een verre reis.

Zonvakantie favoriet
Het vakantiegeld wordt nog steeds het meest besteed aan zonvakanties, maar liefst 38% gebruikt het hiervoor. Opvallend is dat autovakanties slechts in 18% van de gevallen worden geboekt, terwijl het aantal mensen dat een rondreis maakt (15%) bijna net zo groot is. Kamperen doen we iets minder graag dan vroeger: slechts 11% gaat voor een kampeervakantie.
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, vakantiegeld

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...