Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

IPK ziet Europees toerisme zonnig tegemoet

IPK ziet Europees toerisme zonnig tegemoet

Ondanks de matige economische vooruitzichten groeit het wereldwijde toerisme in 2014 met 5%. De grootste groei komt uit Azië (+8%) en Zuid-Amerika (+4%). Maar ook Europa doet het met een verwachte groei van 4% uitstekend. Noord-Amerika blijft met +3% wat achter. Dat heeft IPK International vandaag bekend gemaakt op de ITB in Berlijn. Deze voorspellingen zijn gebaseerd op IPK’s International Travel Monitor. Daarvoor zijn in 60 landen ruim 500.000 enquêtes afgenomen.


Social media steeds relevanter

IPK verwacht dat de sociale media steeds relevanter voor de toeristische sector worden. Op dit moment is bijna de helft van de Europese toeristen lid van een social media community en 16% gebruikt social media als bron van informatie bij het boeken van een vakantie.


Groei in zowel reizen, overnachtingen als bestedingen

In 2013 groeide het aantal internationale reizen met 5% naar 952 miljoen. Het aantal daarmee gepaard gaande overnachtingen steeg met 4% naar 7,6 miljard overnachtingen. De bestedingen stegen met 4% naar 989 miljard euro.


Toerisme als motor voor wereldeconomie

"Ondanks de soms moeilijke omstandigheden in zowel landen van herkomst als bestemming bereikte het wereldwijd toerisme op alle aspecten (aantal reizen, overnachtingen en bestedingen) nieuwe records in 2013”, zei Rolf Freitag, CEO van IPK International op de ITB. "Wederom heeft toerisme zich als motor van de wereldeconomie bewezen.” IPK verwacht dat in 2014 het toerisme in de ontwikkelde economieën wat gematigder zal groeien dan in opkomende economieën.


Europeanen meer op reis

Europeanen gingen in 2013 meer op reis dan in 2012. Het aantal reizen groeide met 3% naar 432 miljoen na een groei van 2% in 2012. Het aantal overnachtingen van Europeanen bleef stabiel op 3,5 miljard. Europeanen besteden in 2013 2% meer aan buitenlandse reizen. In totaal werd daar 368 miljard euro aan uitgegeven. Kijken we naar type vakantie dan zat er vooral groei in citytrips (+5%) en sneeuwvakanties (+5%). Zon- en strandvakanties groeiden met 4% en rondreizen met slechts 1%.



Groei komt uit Rusland en Turkije

Vooral het aantal toeristen uit Rusland (+13%) en Turkije (+10%) steeg sterk. Ook in de grote markten als Frankrijk (+4%), Groot-Brittannië (+3%) en Duitsland (+2%) zat nog groei. Het uitgaand toerisme in de zogenaamde euro-crisislanden zat in de min. Spanje (-5%) en Italië (-3%) illustreren dat. Maar ook Nederlanders (-1%) gingen minder naar het buitenland op reis.


Uitgaven van Duitsers stijgen sterk

Duitsers ondernamen vorig jaar 335 miljoen binnen- en buitenlandse reizen. Dat waren er 2% meer dan in 2012. Ook het aantal overnachtingen steeg met 2% naar 1,7 miljard. De uitgaven aan reizen stegen met 6% (153 miljard euro) een stuk sterker. Voor het eerst in jaren steeg in Duitsland het uitgaand toerisme (+2%, 75,3 miljoen reizen) sterker dan het binnenlands toerisme (+1%, 260 miljoen reizen). Op de vakantiemarkt zien we een soortgelijke ontwikkeling. Het aantal vakanties van Duitsers steeg in 2013 met 3% en maakte 46% van alle reizen uit. Het aantal binnenlandse vakanties steeg met 3% naar 98,6 miljoen bij een sterkere groei van het aantal buitenlandse vakanties (+4%, 54,8 miljoen).


Italië verliest aandeel

De meeste vakanties van Duitsers gaan naar Oostenrijk (marktaandeel 17%), gevolgd door Spanje (16%) en Italië (12%). Oostenrijk en Spanje wisten in 2013 hun marktaandeel vast te houden maar Italië verloor 1 procentpunt marktaandeel. Andere belangrijke bestemmingen voor Duitsers zijn Turkije (8%), Nederland (6%) en Frankrijk (6%). Het aantal vakanties van Duitsers naar Nederland groeide met 9%. Met 20 miljoen vakanties in Beieren de belangrijkste binnenlandse vakantiebestemming.


Link: http://www.ipkinternational.com/uploads/media/IPK_Pressrelease_2014_en.pdf
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme,

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.