Geplaatst op: 26-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Themajaar NBTC: Nederland Fietsland

Themajaar NBTC: Nederland Fietsland

In 2014 staat de marketing van Nederland in binnen- en buitenland in het teken van fietsen. NBTC Holland Marketing en het Landelijk Fietsplatform trekken gezamenlijk op om Nederland Fietsland (inter)nationaal nog beter op de kaart te zetten. Met dit themajaar worden de fietsmogelijkheden in Nederland onder de aandacht gebracht bij potentiële bezoekers. Doel is om internationale toeristen te verleiden een bezoek aan Nederland te brengen en het unieke (fiets)aanbod te ontdekken en te ervaren.


Aanbod

Nederland beschikt volgens Angelique Vermeulen van NBTC Holland Marketing over ruim 32.000 kilometer veilige, vaak vrij liggende fietspaden en wegen waar kan worden gefietst. "Daarnaast hebben we een uniek landelijk dekkend netwerk van landelijke fietsroutes en knooppuntroutes waarmee iedereen eenvoudig tochten naar wens kan uitstippelen. Nederland is bovendien vlak en kleinschalig. Dat maakt dat er op korte afstand veel verschillende dingen te ontdekken en te beleven zijn."


Imago

Fietsen versterkt het merk Holland: "Uit ons Holland Imago Onderzoek blijkt dat ruim 40% van de internationale toeristen ‘Nederland fietsland’ als positief kenmerk noemt. Bijna dertig procent van de buitenlandse toeristen fietst tijdens een vakantie in ons land. Voor ruim 11% is het zelfs de belangrijkste ondernomen activiteit", aldus Vermeulen.


Online tools en persbewerking

NBTC Holland Marketing brengt samen met het Landelijk Fietsplatform de uitstekende fietsfaciliteiten onder de aandacht om zo mensen te verleiden tot een (extra) bezoek aan Nederland. Vanuit de centraal gecoördineerde programma’s wordt door de NBTC-vestigingen in het buitenland invulling gegeven aan het thema Fietsen. Online tools en de inzet van (inter)nationale pers vormen daarbij de belangrijkste middelen. "Hiervoor staan wij open voor vernieuwende fietsbelevingen en ludieke Nederlandse fietsfeiten om de internationale pers mee te benaderen." 


Consumentencampagne in buurlanden

Daarnaast wordt in de buurlanden België en Duitsland een consumentencampagne gevoerd rondom fietsen in (landelijk) Nederland. Vermeulen: "Hiervoor werken wij samen met een aantal regionale bureaus voor toerisme en commerciële partijen in Nederland en desbetreffende markt.  Wij nodigen geïnteresseerde partijen uit om contact met ons op te nemen."


Integratie

Volgens Vermeulen staat de campagne niet los van alle andere activiteiten van NBTC: "We verwerken we dit jaar het onderwerp fietsen in al onze thema’s. Het biedt een brede kapstok voor de promotie van Nederland als veelzijdige en aantrekkelijke bestemming. We stoppen echter niet op 31 december. Het fietsjaar moet ook als aanjager gezien worden om ons unieke fietsproduct nationaal en internationaal nog meer uit te lichten."


Congres op 4 maart

Samen met de ANWB en NBTC Holland Marketing organiseert het Fietsplatform het congres Nederland Fietsland: fictie of feit? Nederland Fietsland is namelijk geen vanzelfsprekendheid. Hoe zorgen we er voor dat Nederland als fietsland voor de recreant en toerist op de kaart blijft staan? Het congres vindt plaats op dinsdagmiddag 4 maart 2014, tijdens FietsVAK in Amsterdam RAI.

Er is een boeiend programma met presentaties van Guido van Woerkom (ANWB), Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) en Lukas Stadtherr (Swiss Mobility). Tweede Kamerleden Paulus Jansen (SP), Duco Hoogland (PvdA) en Sander de Rouwe (CDA) presenteren een initiatiefnota met concrete voorstellen om het Nederlandse fiets- en wandelnet verder vooruit te helpen.

Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/hollandmarketing/marketingactiviteiten/toeristische-reismarkt/consumenten-campagnes/2014-fietsjaar/activiteiten-fietsjaar-2014.htm
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, themajaar, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
23/06/25
Exclusief voor leden
Plaswijckpark mag Koninklijk Wapen voeren
Koning Willem-Alexander heeft het Recht tot het voeren van het Koninklijk Wapen met de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ toegekend aan Stichting Plaswijckpark. Dit bekende Rotterdamse park ontvangt jaarlijks rond de 450.000 bezoekers.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...