Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Themajaar NBTC: Nederland Fietsland

Themajaar NBTC: Nederland Fietsland

In 2014 staat de marketing van Nederland in binnen- en buitenland in het teken van fietsen. NBTC Holland Marketing en het Landelijk Fietsplatform trekken gezamenlijk op om Nederland Fietsland (inter)nationaal nog beter op de kaart te zetten. Met dit themajaar worden de fietsmogelijkheden in Nederland onder de aandacht gebracht bij potentiële bezoekers. Doel is om internationale toeristen te verleiden een bezoek aan Nederland te brengen en het unieke (fiets)aanbod te ontdekken en te ervaren.


Aanbod

Nederland beschikt volgens Angelique Vermeulen van NBTC Holland Marketing over ruim 32.000 kilometer veilige, vaak vrij liggende fietspaden en wegen waar kan worden gefietst. "Daarnaast hebben we een uniek landelijk dekkend netwerk van landelijke fietsroutes en knooppuntroutes waarmee iedereen eenvoudig tochten naar wens kan uitstippelen. Nederland is bovendien vlak en kleinschalig. Dat maakt dat er op korte afstand veel verschillende dingen te ontdekken en te beleven zijn."


Imago

Fietsen versterkt het merk Holland: "Uit ons Holland Imago Onderzoek blijkt dat ruim 40% van de internationale toeristen ‘Nederland fietsland’ als positief kenmerk noemt. Bijna dertig procent van de buitenlandse toeristen fietst tijdens een vakantie in ons land. Voor ruim 11% is het zelfs de belangrijkste ondernomen activiteit", aldus Vermeulen.


Online tools en persbewerking

NBTC Holland Marketing brengt samen met het Landelijk Fietsplatform de uitstekende fietsfaciliteiten onder de aandacht om zo mensen te verleiden tot een (extra) bezoek aan Nederland. Vanuit de centraal gecoördineerde programma’s wordt door de NBTC-vestigingen in het buitenland invulling gegeven aan het thema Fietsen. Online tools en de inzet van (inter)nationale pers vormen daarbij de belangrijkste middelen. "Hiervoor staan wij open voor vernieuwende fietsbelevingen en ludieke Nederlandse fietsfeiten om de internationale pers mee te benaderen." 


Consumentencampagne in buurlanden

Daarnaast wordt in de buurlanden België en Duitsland een consumentencampagne gevoerd rondom fietsen in (landelijk) Nederland. Vermeulen: "Hiervoor werken wij samen met een aantal regionale bureaus voor toerisme en commerciële partijen in Nederland en desbetreffende markt.  Wij nodigen geïnteresseerde partijen uit om contact met ons op te nemen."


Integratie

Volgens Vermeulen staat de campagne niet los van alle andere activiteiten van NBTC: "We verwerken we dit jaar het onderwerp fietsen in al onze thema’s. Het biedt een brede kapstok voor de promotie van Nederland als veelzijdige en aantrekkelijke bestemming. We stoppen echter niet op 31 december. Het fietsjaar moet ook als aanjager gezien worden om ons unieke fietsproduct nationaal en internationaal nog meer uit te lichten."


Congres op 4 maart

Samen met de ANWB en NBTC Holland Marketing organiseert het Fietsplatform het congres Nederland Fietsland: fictie of feit? Nederland Fietsland is namelijk geen vanzelfsprekendheid. Hoe zorgen we er voor dat Nederland als fietsland voor de recreant en toerist op de kaart blijft staan? Het congres vindt plaats op dinsdagmiddag 4 maart 2014, tijdens FietsVAK in Amsterdam RAI.

Er is een boeiend programma met presentaties van Guido van Woerkom (ANWB), Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) en Lukas Stadtherr (Swiss Mobility). Tweede Kamerleden Paulus Jansen (SP), Duco Hoogland (PvdA) en Sander de Rouwe (CDA) presenteren een initiatiefnota met concrete voorstellen om het Nederlandse fiets- en wandelnet verder vooruit te helpen.

Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/hollandmarketing/marketingactiviteiten/toeristische-reismarkt/consumenten-campagnes/2014-fietsjaar/activiteiten-fietsjaar-2014.htm
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, themajaar, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...