Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-02-2014
Auteur: Marc Gerlings

Onderzoek: Nederlander lekker ontspannen tijdens vakantie

Onderzoek: Nederlander lekker ontspannen tijdens vakantie

67% van de Nederlanders voelt zich direct relaxed op vakantie.Daarmee liggen we wereldwijd aan kop.

25% van de Duitsers en 24% van de Spanjaarden zijn pas ontspannen na een dag of twee. Maar liefst 18% van de Japanners geeft aan zich nooit helemaal relaxed te voelen tijdens hun vakantie, terwijl slechts 6% van de Nederlanders dit aangeeft. Dit blijkt uit een wereldwijd onafhankelijk onderzoek in opdracht van Expedia.nl, online boekingssite, onder ruim 8.500 wereldburgers, waaronder meer dan 300 Nederlanders.

Weinig werk tijdens vakantie
Van de Nederlanders checkt 56 procent wel eens zijn of haar werk- of voicemail. De Fransen zijn bijna allemaal nog met hun werk bezig tijdens hun vakantie. Zij scoren met 93 procent het hoogste in vergelijking met alle Europeanen. Ook Italianen zijn veel online met 87 procent.

Steun van de baas maakt ons relaxed
Een andere reden waarom Nederlanders met een gerust hart op vakantie gaan, is omdat ze support krijgen van hun baas. Een grote meerderheid van de ondervraagde Nederlanders (62 procent) geeft aan dat hun baas achter hun staat op het moment dat zij op vakantie gaan, wat zorgt voor een rustig en vertrouwd gevoel.

Bij Italianen en Duitsers is dat wel anders. Slechts 44 procent van de Italianen heeft het gevoel dat hun baas achter hun staat en dat is bij49 procent van de Duitsers het geval. Nederlanders hoeven zich niet schuldig te voelen over de vakantiedagen die worden opgenomen of dat de baas het zijn of haar werknemers niet gunt. Nederlanders nemen dan ook bijna alle vakantiedagen op in een jaar. Gemiddeld krijgen Nederlanders25 vakantiedagen, waarvan we er 21 opnemen.

Relaxed zonder zorgen
Nog een verklaring waarom we zo relaxed op vakantie gaan, is dat er verder niet veel zorgen of redenen zijn waarom we niet zouden gaan. In andere landen worden wel diverse redenen genoemd waarom men thuis blijft. Wanneer wij Nederlanders van plan zijn te gaan en het eenmaal zover is, kan heel weinig ons nog maar tegenhouden. Meer dan de helft van de Nederlanders (54 procent) zegt geen reden te hebben vakantiedagen niet op te nemen en scoren daarmee het hoogst in vergelijking met de rest van de wereld. Gemiddeld zegt 31 procent geen reden te hebben.

Niet met vakantie
Een handjevol andere landen geeft aan dat ze het zich niet kunnen permitteren om vakantiedagen op te nemen. Dit speelt vooral bij Amerikanen en Canadezen (22 procent),in Thailand (25 procent) en Korea (27 procent). Economische redenen worden door Nederlanders nauwelijks aangehaald(slechts 10 procent)in vergelijking met andere landen. Dit speelt meer in landen als Spanje (28 procent) en Italië (30 procent).


Nieuwmans: "Ook weinig stress in boekingsproces”
René Nieuwmans, Senior Commercial Manager bij Expedia.nl: "Dit onderzoek geeft aan hoeveel waarde wij Nederlanders hechten aan onze vakanties. We blijken ontzettend goed te zijn in het omschakelen van de werkmodus naar de vakantiemodus. Voor ons als online reisbureau een goede reden om ervoor te zorgen dat reizigers ook zo weinig mogelijk stress ervaren bij het boeken en plannen van hun reis, ook tijdens de vakantie. Zo neemt de Expedia Mobile app veel stress weg door reisschema’s aan te bieden en reizigers de mogelijkheid te geven hun reis op elk moment, vanaf elke locatie aan te passen.”

Trefwoorden: Vakantiegedrag, Expedia, onderzoek

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...