Geplaatst op: 07-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sotsji kan na de Spelen een toeristische trekpleister worden

Sotsji kan na de Spelen een toeristische trekpleister worden

Sotsji wordt, als het aan de investeerders ligt, de nieuwe toeristische trekpleister in zowel de zomer als de winter. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van adviesbureau Horwath HTL.


Groot toeristisch aanbod

Met meer dan 30 nieuwe hotels en ruim 9.000 hotelkamers heeft Sotsji zich de afgelopen twee jaar gestort op het realiseren van een nieuwe toeristische infrastructuur. Na het doven van de Olympische vlam resteert een gloednieuw resort dat zich zal richten op alle segmenten van wintersport tot zonvakanties en van de lokale Russische toerist tot de internationale congresganger. Twee jaar geleden was er nog slechts één internationale hotelketen in Sotsji. De afgelopen 24 maanden, en met name de afgelopen 4 weken, zijn hier 30 hotels bijgekomen met in totaal 9.000 hotelkamers. Ter vergelijking: in 2006 besloot de gemeente Amsterdam eveneens 9.000 nieuwe hotelkamers te realiseren, maar dit doel zal naar verwachting pas eind 2015 worden bereikt.


Sotsji verwacht 1,1 miljoen bezoekers

Sotsji verwacht tijdens de Winterspelen 1,1 miljoen bezoekers aan de sportevenementen, naast 13.000 journalisten, 25.000 vrijwilligers en 6.000 atleten en begeleiders uit 88 landen. Om al deze gasten onder te brengen zijn de afgelopen jaren in recordtempo hotels gerealiseerd.


Veel ketens actief

In het onderzoek van Horwath HTL wordt ingegaan op de indrukwekkende ontwikkeling van de hotelmarkt van Sotsji in de afgelopen vijf jaar, en op de mogelijkheden voor de lange termijn. Het rapport geeft een analyse van de 9.000 nieuw geopende hotelkamers, waarvan de meeste zijn aangesloten bij een internationale hotelketen door middel van huur-, franchise- of managementcontracten. Ketens die hotels hebben geopend in Sotsji zijn onder meer de Russische Azimut Hotels en Heliopark, maar ook Amerikaanse en Europese ketens als Marriott, Hyatt, Swissotel en Accor. Ook de van oorsprong Nederlandse hotelketen Golden Tulip heeft nu 3 hotels in de Russische stad, met in totaal ruim 600 hotelkamers.


De USP’s van Sotsji

Dit aantal nieuwe hotelkamers is enorm, maar er zijn verschillende redenen aan te wijzen waarom dit de basis kan worden voor een sterke toeristische industrie.

  • Sotsji is een unieke bestemming met twee hoogseizoenen: zomer en winter. Veel resorts claimen zowel strand- als skifaciliteiten te bieden, maar in Sotsji liggen de bergen slechts 45 minuten van het stadscentrum, en dankzij de nieuwe treinverbinding is de bereikbaarheid geen probleem meer.
  • Sotsji heeft 280 miljoen potentiële gasten in Rusland en de GOS-landen, waar de inwoners vrijwel alleen Russisch spreken. In het buitenland zorgen taal en culturele verschillen vaak voor problemen, maar in Sotsji speelt dit niet.
  • De capaciteit van het lokale, private vliegveld is nu verdubbeld, waardoor ook toeristen vanuit Europa en de hele wereld sneller en makkelijker naar Sotsji kunnen..

Marius Gomola, directeur van Horwath HTL Rusland, zegt: "Het rapport laat zien dat er geweldige kansen liggen, maar ook risico’s. Sotsji heeft alle ingrediënten voor succes. Dankzij de Olympische Spelen en Formule 1 zal het snel een zeer bekende bestemming en merknaam worden, met twee hoogseizoenen. Wat momenteel nog ontbreekt is echter een omvattende en afgestemde strategie voor het vullen van de hotelkamers na de Spelen. Uiteindelijk is een organisatie voor destinatiemarketing nodig, die Sotsji kan verkopen en promoten bij de reisagenten en touroperators die de gasten kunnen leveren. Als ze dat kunnen realiseren, en de regering zich ook na de Spelen blijft inspannen voor het resort, zal Sotsji zijn plaats kunnen veroveren op de toeristische markt.”


Over het rapport

Het rapport, geschreven door Managing Director Rusland Marius Gomola, heeft de titel "Toerisme in Sotsji de favoriet voor gouden medaille in de Russische Olypmische Spelen van 2014” en maakt deel uit van een serie marktrapporten geschreven door Horwath HTL, ’s werelds grootste adviesbureau in de hotellerie en gastvrijheidsbranche. Het volledige rapport is te downloaden op www.HorwathHTL.nl.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: hotels, toerisme, rusland, sochi

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...