Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zeeland aan de slag met innovatieve en duurzame producten en diensten

Zeeland aan de slag met innovatieve en duurzame producten en diensten

Het Kenniscentrum Kusttoerisme en Economische Impuls Zeeland willen ondernemers, beleidsmakers en vrijwilligers inspireren en ondersteunen bij het ontwikkelen van innovatieve en duurzame producten en diensten, specifiek voor nabij gelegen toeristische markten zoals Vlaanderen, Noordwest Frankrijk en Zuidwest Engeland.Het initiatief wordt ondersteund met een subsidie uit het INTERREG 2 Zeeën programma.


Na eerdere succesvolle Europese grensoverschrijdende projecten hebben Kenniscentrum Kusttoerisme en Economische Impuls Zeeland nu opnieuw financiering ontvangen uit het INTERREG 2 Zeeën programma. De subsidie voor het cluster Proximity is bedoeld om de resultaten van eerdere grensoverschrijdende toeristische projecten nog beter te delen met ondernemers, beleidsmakers en vrijwilligers, zodat toerisme in de regio verder gestimuleerd kan worden.


Binnen Proximity worden de projectresultaten van eerdere grensoverschrijdende toeristische projecten naar een veel breder publiek verspreid. Doel is om ondernemers, beleidsmakers en vrijwilligers te inspireren en ondersteunen bij het ontwikkelen van innovatieve en duurzame producten en diensten, specifiek voor nabij gelegen toeristische markten zoals Vlaanderen, Noordwest Frankrijk en Zuidwest Engeland. Kenniscentrum Kusttoerisme, verbonden aan HZ University of Applied Sciences, en Economische Impuls Zeeland hebben nu een budget van € 58.630, binnen een totaal budget van € 257.893, voor het cluster Proximity.


Margot Tempelman, coördinator van Kenniscentrum Kusttoerisme: "In voorgaande grensoverschrijdende projecten hebben we al gemerkt hoeveel we kunnen leren van collega-organisaties in andere landen. Deze kennis kunnen we nu nog beter doorgeven aan ondernemers en beleidsmakers in onze regio.” Wies Buysrogge, projectmanager bij Impuls Zeeland, vult aan: "Er is veel nieuws rondom toeristen uit BRIC-landen. Maar qua marktomvang en in het kader van duurzaamheid is het veel logischer om in te zetten op toerisme vanuit de landen direct om ons heen. Dit project is er helemaal op gericht om ondernemers in Zeeland daar op in te laten spelen.”


Op 3 april 2014 wordt een conferentie georganiseerd voor bedrijven en beleidsmakers uit het hele 2 Zeeën-gebied, bestaande uit Zeeland, West-Vlaanderen, Nord Pas de Calais, Kent, Norfolk en Suffolk. Op de conferentie, in Ashford (UK), worden de aanwezigen door een mix van sprekers, paneldiscussies en excursies geïnspireerd om toerisme tussen buurregio’s verder te ontwikkelen. Ondernemers en beleidsmakers zijn van harte welkom om aan deze conferentie deel te nemen.


Deze ondernemersgerichte conferentie wordt in juni gevolgd door een grensoverschrijdende conferentie gericht op vrijwilligers die in hun regio actief zijn als Greeter. Na beide conferenties worden alle resultaten gebundeld in een publicatie "Proximity: why travel further?”. In deze publicatie worden ondernemers en vrijwilligers geïnspireerd om in te zetten op toerisme vanuit nabije markten.

Link: http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/k/nl/n308/news/view/16966/6699/europese-financiering-voor-stimuleren-toerisme-zeeland.html
Trefwoorden: productontwikkeling, zeeland, innovatie

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...