Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zeeuwse streekproducten populair onder de Belgen

Zeeuwse streekproducten populair onder de Belgen
Zeeland staat bij de Belgen goed bekend om haar streekproducten en scoort hoog op het gebied van recreëren, fietsen en wandelen. In Duitsland scoort Zeeland hoog op het gebied van gastvrijheid en vriendelijkheid van haar inwoners. Dit blijkt uit een rapport van het onlangs verschenen onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ van NBTC Holland Marketing.

Zeeland op derde positie
Voor het onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ zijn inwoners van Nederland, België (Vlaanderen) en Duitsland (de grensregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen) ondervraagd naar de bekendheid, imago en klantbinding met de Nederlandse provincies en regio’s. Hieruit blijkt dat zowel Duitsers als Belgen goed bekend zijn met Zeeland. In Duitsland is Zeeland op Utrecht en Friesland na de bekendste provincie, ruim driekwart kent Zeeland. In België heeft Zeeland eveneens een derde positie, 90% van de Belgen kent Zeeland. Hier wordt Zeeland voorafgegaan door Friesland en Limburg.

Zeeuwen erg vriendelijk
Het imago van de Nederlandse provincies en regio’s is gemeten op een viertal aspecten; cultuur, inwoners, wonen & werken en recreatie & toerisme in zowel Nederland, België als Duitsland. Zeeland scoort met name hoog op "recreatie & toerisme” en op "inwoners”. De Duitsers vinden de Zeeuwse inwoners erg vriendelijk en gastvrij. Op "recreactie & toerisme” geven zowel de Belgen als de Duitsers aan, Zeeland graag te bezoeken voor een korte vakantie, dat er veel te ondernemen is in de provincie en dat er goed gerecreëerd kan worden (zoals fietsen en wandelen). Op deze aspecten scoort Zeeland dan ook hoog in vergelijking tot de meeste andere provincies.

Streekproducten populair
Binnen cultuur scoort Zeeland hoog op de streekproducten. Vooral bij de Belgen staat Zeeland hier bekend om. De mosselen van Zeeland worden door de Belgen daarnaast ook spontaan geassocieerd met Zeeland.  "Dat streekproducten populair zijn bij de toeristen weten we, maar dat het in één adem genoemd wordt bij het horen van Zeeland is verrassend binnen het onderzoek”. De andere associaties met Zeeland zijn: strand, zee en water. Zeeland heeft met financiële ondersteuning van de Provincie Zeeland deelgenomen aan dit onderzoek.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: imago, zeeland

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.