Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zeeuwse streekproducten populair onder de Belgen

Zeeuwse streekproducten populair onder de Belgen
Zeeland staat bij de Belgen goed bekend om haar streekproducten en scoort hoog op het gebied van recreëren, fietsen en wandelen. In Duitsland scoort Zeeland hoog op het gebied van gastvrijheid en vriendelijkheid van haar inwoners. Dit blijkt uit een rapport van het onlangs verschenen onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ van NBTC Holland Marketing.

Zeeland op derde positie
Voor het onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ zijn inwoners van Nederland, België (Vlaanderen) en Duitsland (de grensregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen) ondervraagd naar de bekendheid, imago en klantbinding met de Nederlandse provincies en regio’s. Hieruit blijkt dat zowel Duitsers als Belgen goed bekend zijn met Zeeland. In Duitsland is Zeeland op Utrecht en Friesland na de bekendste provincie, ruim driekwart kent Zeeland. In België heeft Zeeland eveneens een derde positie, 90% van de Belgen kent Zeeland. Hier wordt Zeeland voorafgegaan door Friesland en Limburg.

Zeeuwen erg vriendelijk
Het imago van de Nederlandse provincies en regio’s is gemeten op een viertal aspecten; cultuur, inwoners, wonen & werken en recreatie & toerisme in zowel Nederland, België als Duitsland. Zeeland scoort met name hoog op "recreatie & toerisme” en op "inwoners”. De Duitsers vinden de Zeeuwse inwoners erg vriendelijk en gastvrij. Op "recreactie & toerisme” geven zowel de Belgen als de Duitsers aan, Zeeland graag te bezoeken voor een korte vakantie, dat er veel te ondernemen is in de provincie en dat er goed gerecreëerd kan worden (zoals fietsen en wandelen). Op deze aspecten scoort Zeeland dan ook hoog in vergelijking tot de meeste andere provincies.

Streekproducten populair
Binnen cultuur scoort Zeeland hoog op de streekproducten. Vooral bij de Belgen staat Zeeland hier bekend om. De mosselen van Zeeland worden door de Belgen daarnaast ook spontaan geassocieerd met Zeeland.  "Dat streekproducten populair zijn bij de toeristen weten we, maar dat het in één adem genoemd wordt bij het horen van Zeeland is verrassend binnen het onderzoek”. De andere associaties met Zeeland zijn: strand, zee en water. Zeeland heeft met financiële ondersteuning van de Provincie Zeeland deelgenomen aan dit onderzoek.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: imago, zeeland

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
Verbindingen naar Geuldal Kunderberg
In augustus is Vebego Groen BV gestart met de inrichting voor belangrijke verbindingen tussen de Limburgse Natura 2000-gebieden Geuldal en Kunderberg.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...