Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-01-2014
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Besparen op vakantie door op het beste moment te boeken

Besparen op vakantie door op het beste moment te boeken

De reisindustrie verleidt de vakantieganger nu hun vakantie te boeken, maar is haastige spoed wel goed?Skyscannerkeek naar de populairste bestemmingen van de Nederlandse vakantieganger en ontdekte dat januari niet altijd het beste moment om te boeken is.


Boeken vakantie Thailand
De reiszoekmachine nam de belangrijkste vakantiebestemmingen van Nederlandse reizigers onder de loep en constateert dat de bestemming van groot belang is als het aankomt op de beste tijd om te boeken. Zo ligt het optimale tijdstip om een reis naar Thailand te boeken op 29 weken voor vertrek. Het is dus raadzaam nu al de vlucht naar Thailand voor komende zomer te boeken om een goede prijs te krijgen.


Europese bestemmingen
Een andere zeer populaire verre bestemming, de Verenigde Staten, kan ook het best langer van te voren geboekt worden: de prijs is gemiddeld 22 weken voor vertrek het laagst. Voor Europese bestemmingen kan langer gewacht worden, maar ook daar constateert Skyscanner flinke verschillen. Zo ligt het optimale boekingsmoment voor Griekenland op 14 weken voor vertrek en voor Italië en Spanje is gemiddeld 4 weken voor vertrek de beste tijd om te boeken.


Andere aspecten
Naast het kiezen van het juiste boekingsmoment kunnen nog andere aspecten een rol spelen bij het besparen op vliegtickets. Een budgetmaatschappij is bijvoorbeeld niet in alle gevallen de goedkoopste keuze. Daarom dienen alle luchtvaartmaatschappijen, óók de traditionele en/of indirecte vluchten, met elkaar vergeleken te worden. Verder kunnen de prijzen voor dezelfde vlucht verschillen per ticketwebsite en ook kunnen ticketwebsites goedkoper zijn dan de luchtvaartmaatschappij zelf. Research is dus belangrijk voor het besparen van kosten bij het boeken van een vakantie.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: boeken, vluchten, boekingsmoment, onderzoek, vakanties, reizen, toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...