Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Reizigers raadplegen reviews om teleurstellingen te voorkomen

Reizigers raadplegen reviews om teleurstellingen te voorkomen

Waar reizigers vooral op zoek zijn naar tips en reviews over de bestemming en het verblijf, denken bloggers dat inspiratie en persoonlijke anekdotes de voornaamste en meest gewilde content is voor hun lezers, de reizigers. Dit is een duidelijke afwijking in de berichten die reizigers graag lezen en de informatie waarvan bloggers dénken dat vakantiegangers het lezen en gebruiken.


Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat de Vakantiebeurs in samenwerking met Travelbloggers.nl heeft uitgevoerd onder Nederlandse reizigers. Ook reisbloggers van het Travelbloggers.nl platform zijn ondervraagd. Resultaten uit beide onderzoeken zijn naast elkaar gelegd en bieden interessante inzichten.


Reizigers zoeken zekerheid

Reizigers, die het afgelopen jaar een of meerdere reisblogs hebben gelezen, geven aan dat tips én reviews voor hen het meest nuttig zijn. De Nederlandse reiziger, die gemiddeld drie tot vier weken van huis is, zoekt zekerheid, een fijne vakantie zonder zorgen. Zij kiezen meer voor veiligheid en willen geen teleurstelling tijdens hun reis. Een goede voorbereiding door tips en reviews te lezen, is voor hen van groot belang. Dit verklaart ook de populariteit van Tripadvisor en Booking.com.


Bloglezer is avontuurlijke reiziger

Lezers van blogs geven de voorkeur aan een zelfstandige reis of backpack-vakantie. Ook de schrijvers van blogs zijn voorstanders van een dergelijke vakantie. De blogschrijvers spreken met name de backpackers aan en in mindere mate andere type vakantiegangers. Zo’n 79% van de reisbloggers is vrouw. Vrouwen zijn in die zin de inspirators voor de rondtrekkende reiziger.


Reizigers lezen tijdens reis blogs ter inspiratie

Reizigers plannen hun reizen voornamelijk via ‘traditionele’ informatiebronnen en vertrouwen deze het meest. Beurzen, zoals de Vakantiebeurs, reisboeken, bestemmingsgidsen en vrienden en familie staan in de top 3. Tijdens de reis maken reizigers wél gebruik van blogs voor inspiratie. Bloggers plannen hun reis via blogs van anderen en vertrouwen blogs ook het meeste als reisbron.


Discrepantie tussen zender en ontvanger

Onder diegenen die het afgelopen jaar een blog hebben gelezen, wordt ‘de echte ervaringen van andere reizigers’ als belangrijkste reden genoemd. De meningen (reviews) van anderen over plaatsen die zij boeken is de tweede belangrijkste reden.

Het verschil tussen de inhoud die reizigers willen lezen en bloggers denken dat ze willen wordt ook hier blootgelegd: bloggers denken dat vakantiegangers hun blogs vooral lezen omdat ze op zoek zijn naar nieuwe ideeën voor op reis, inspiratie en tips. Reizigers willen gewoon goed voorbereid op reis en niet voor (vervelende) verrassingen komen te staan. Er is dus werk aan de winkel!


Nieuwsgierig naar meer resultaten?

De presentatie van het onderzoek vindt plaats op woensdag 15 januari van 11.00 tot 12.00 uur in de Fluorzaal/MediaPlaza op de Vakantiebeurs. Ontmoet de reisbloggers op de Vakantiebeurs in de Travelbloggers Lounge (naast de Business lounge) op de eerste verdieping tussen Hal 7 en Hal 8. Meer op www.travelbloggers.nl/events

Trefwoorden: vakanties, social media, blogs, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...