Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-12-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Subsidie voor 27 projecten plattelandsontwikkeling Zeeland

Subsidie voor 27 projecten plattelandsontwikkeling Zeeland

De Provincie investeert in het Zeeuwse platteland en de (toeristische) beleving daarvan. Daarom hebben Gedeputeerde Staten opnieuw 27 projecten aangewezen die een subsidie ontvangen vanuit het Plattelands Ontwikkelingsprogramma 2 (POP2). Na afronding van eerdere POP-projecten bleek er nog € 540.000 beschikbaar.


Bij twee projecten draagt de Provincie € 20.000 bij vanuit de eigen middelen. Dat geldt voor de restauratie van het varend erfgoedschip Boreas en een webapplicatie waarmee recreatieondernemers een toeristische nieuwsbrief kunnen maken.


Versterking van het platteland
De Europese regeringsleiders hebben tussen 2007 en 2013 een aanzienlijk bedrag uitgetrokken voor de versterking van het platteland in Europa. Ook Zeeland profiteert daarvan. In het landelijk gebied zijn de afgelopen jaren tal van projecten uitgevoerd met Europese subsidiegelden uit het zogeheten Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP).


Verbetering recreatieve beleving
Projecten die met een POP-subsidie gerealiseerd zijn, richten zich onder andere op het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsactiviteiten op landbouwbedrijven, verbetering van de leefbaarheid of verbetering van de recreatieve beleving.


Provincie draagt extra steentje bij
De Europese Unie betaalt niet alle kosten van het programma, maar draagt 50 procent bij bovenop de nationale en regionale overheidsuitgaven voor plattelandsbeleid. Bij twee projecten draagt de Provincie een extra steentje bij vanuit de eigen middelen. Dat geldt voor restauratie van het schip Boreas en een applicatie waarmee recreatieondernemers een toeristische nieuwsbrief op maat kunnen maken.


Nieuwsbrief op maat
Met de web-to-printprintapplicatie kunnen Zeeuwse recreatieondernemers informatie uit de toeristische database gebruiken om een nieuwsbrief te printen in eigen huisstijl. Zo kan de gebruiker zijn gasten dagelijks voorzien van actuele tips. De content wordt aangepast aan de locatie van de ondernemer, de datum en het weer. Daarnaast kan de gebruiker eigen teksten invoeren. Dit kunnen eigen evenementen zijn, maar ook informatie over de accommodatie.


Businesscase Economische Agenda
Het verbeteren van de recreatieve infrastructuur is een businesscase van de Economische Agenda. Het aanbieden van toeristische informatie op maat past bij de rol van de Gedeputeerde Staten (GS) om samenwerking en innovatie te stimuleren.


Eerdere POP-projecten in kaart gebracht
Voorafgaand aan de huidige subsidietoekenning zijn de afgelopen jaren ongeveer 200 POP-projecten uitgevoerd, die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het Zeeuwse platteland. Provincie Zeeland heeft een interactieve kaart ontwikkeld, die een overzicht geeft van al deze projecten.

Topics:Beleid
Trefwoorden: Plattelands Ontwikkelingsprogramma 2, Zeeland, Europese Unie, Gedeputeerde Staten, recreatie, Economische Agenda

CELTH



||| Nieuws |||

12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...