Geplaatst op: 13-12-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Omzet detailhandel oktober 2013 lager dan 2012

Omzet detailhandel oktober 2013 lager dan 2012

In oktober 2013 heeft de detailhandel 1,5 procent minder omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. De prijzen lagen op bijna hetzelfde niveau als een jaar eerder. Het volume kromp met 1,6 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.


De samenstelling van de koopdagen was in oktober van dit jaar gunstiger dan een jaar geleden. Het positieve effect hiervan op de omzet van de totale detailhandel bedroeg ongeveer 1 procent. Voor een beter beeld van de omzet- en volume-ontwikkeling wordt ook gekeken naar het voortschrijdend driemaandgemiddelde. Dit gemiddelde kwam in oktober voor het volume voor de vijfde maand op rij ongeveer 4 procent lager uit dan vorig jaar. Voor de omzet kromp het gemiddelde sterker dan in de voorgaande maanden.


De omzet van non-foodwinkels kwam ruim 3 procent lager uit dan vorig jaar. Het volume kromp bijna 3 procent, de prijzen waren iets lager dan een jaar geleden. Dit kwam deels doordat in oktober van dit jaar er een einde kwam aan het prijsverhogende effect van het hogere btw-tarief per 1 oktober 2012. Opnieuw leverden bijna alle non-foodbranches omzet in.


Bij een aantal branches, zoals winkels in woninginrichting en consumentenelektronica, was de krimp wel fors kleiner dan een maand eerder. Textielsupermarkten wisten, evenals een maand eerder, wel meer om te zetten dan vorig jaar.


Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden een omzetstijging van bijna 2 procent. De prijzen waren 2 procent hoger, terwijl het volume op een iets lager niveau uitkwam dan vorig jaar. Supermarkten noteerden een omzet- en volumegroei. Speciaalzaken zagen de omzet en het volume krimpen.


De omzet van de postorderbedrijven en internetwinkels lag ruim 9 procent hoger dan in oktober 2012.

Link: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/conjunctuur/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-078-pb.htm
Topics:Retail
Trefwoorden: omzet, detailhandel, non-food branche, CBS

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...