Geplaatst op: 12-12-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ANVR en ACM boos op Telegraaf

ANVR en ACM boos op Telegraaf
De ANVR en Autoriteit Consument & Markt (ACM) reageren zeer verontwaardigd op de tendentieuze berichtgeving van De Telegraaf als het gaat om transparante reisprijzen in de sector. Autoriteit Consument & Markt constateert in haar persbericht juist dat de transparantie van de prijzen in de reisbranche is verbeterd.


Reisbrancheorganisatie ANVR en ACM herkennen zich totaal niet in de berichtgeving die De Telegraaf naar buiten heeft gebracht.
ANVR heeft zich in goed overleg met ACM ingezet om op korte termijn deze transparante reisprijzen te realiseren. Inmiddels hebben bijna alle ANVR-reisbedrijven hun boekingsproces aangepast en zijn nog enkele reisbedrijven bezig de laatste hand te leggen. De ANVR staat juist achter het standpunt dat regels moeten worden nageleefd en het is de reisbrancheorganisatie dan ook een doorn in het oog dat een aantal buitenlandse aanbieders, die zich ook richten op de Nederlandse vakantiemarkt, niet voldoet aan deze regels.


ANVR: Voorstander van transparante prijzen

Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR: "Wij zijn juist een grote voorstander van transparante prijzen. En in goed overleg met de ACM ziet de ANVR juist dat praktisch al onze reisbedrijven klaar zijn met de aanpassingen in het boekingsproces”. De berichtgeving die De Telegraaf hanteert, vinden ANVR en ACM pertinent onjuist.


ACM: Veel bedrijven hebben prijzen en boekingsproces aangepast

Anita Vegter, bestuurslid van ACM: "Veel bedrijven in de reisbranche hebben inmiddels hun prijzen en boekingsproces aangepast en daarmee transparanter gemaakt voor consumenten. Dit is een mooi resultaat. Tegen bedrijven die de regels niet naleven, gaan we handhavend optreden. We beginnen bij de grootste spelers.”


Pas laat in boekingsproces wordt definitieve prijs dudielijk

Niet alle bedrijven in de reisbranche zijn ervan overtuigd dat ze met duidelijke prijzen de consument beter bedienen. ACM ziet nog steeds dat sommige aanbieders pas laat in het boekingsproces kosten toevoegen die onvermijdbaar zijn. Posten als verplichte schoonmaakkosten, lokale heffingen en diverse andere onvermijdbare kosten die voor een fors hogere totaalprijs zorgen, worden pas op een laat moment vermeld. ACM zal hiertegen streng optreden, ook omdat dit de transparantie in de branche en de onderlinge concurrentie verstoort.


Achtergrond actie reisprijzen

Begin dit jaar heeft ACM spelregels geformuleerd om transparante prijzen in de reisbranche af te dwingen. Consumenten zien de prijs immers vaak als een van de belangrijkste kenmerken om hun keuze op te baseren. Deze regels zijn:


- de reis moet geboekt kunnen worden voor de geadverteerde prijs

- keuzeopties mogen niet vooraf aangevinkt staan

- onvermijdbare kosten moeten in de basisprijs zitten

- variabele kosten moeten bij de geadverteerde prijs vermeld worden.


Via ConsuWijzer heeft ACM consumenten via de campagne "Reisprijzen: laat je niet inpakken”geïnformeerd en ruim 200 signalen ontvangen over bedrijven die hun prijzen niet goed vermeldden.De afgelopen maanden heeft ACM bedrijven in de reissector gecontroleerd, zoals aanbieders van accommodaties, pakketreizen en vliegtickets. Vervolgens zijn met individuele aanbieders die de regels niet of onvolledig naleefden afspraken gemaakt om de gewenste aanpassingen door te voeren. Ook brancheorganisaties ANVR en Recron hebben zich ingezet om de actie van ACM te ondersteunen. De Consumentenbond heeft parallel hieraan actie gevoerd voor duidelijke prijzen bij vakantieparken. Dit alles heeft ertoe geleid dat de reissector heeft toegezegd met ingang van 1 oktober jl. geen gebruik meer te zullen maken van vooraf aangevinkte keuze-elementen. Bovendien vermeldt een groot deel van de aanbieders de bijkomende kosten, zoals reserverings- en boekingskosten, nu duidelijker bij het basistarief.




CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Nieuw side event ‘Dagrecreatie Live’ tijdens Recreatie Vakbeurs 2025
Op donderdag 13 november 2025 vindt tijdens de laatste dag van de Recreatie Vakbeurs het nieuwe side event Dagrecreatie Live plaats. Dit interactieve middagprogramma richt zich op professionals in de dagrecreatie en biedt verdieping, inspiratie en netwerkmogelijkheden.
23/07/25
Exclusief voor leden
ACM geeft groen licht voor overname RCN-vakantieparken door Blackstone
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van vakantieparkorganisatie RCN door investeringsmaatschappij Blackstone. Het gaat hierbij om negen vakantieparken van RCN in Nederland.
23/07/25
Cheeta’s terug langs autosafari in Beekse Bergen
Goed nieuws voor bezoekers van Safaripark Beekse Bergen: de cheeta’s zijn weer te bewonderen langs de populaire autosafari. Na een ingrijpende verbouwing is het vernieuwde cheetaverblijf officieel in gebruik genomen. De verbouwing was noodzakelijk omdat in het verleden sommige bezoekers uitstapten wat tot gevaarlijke situaties leidde.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Campers in het voorjaar fors duurder
Tweedehands campers worden in het voorjaar gemiddeld 22 procent duurder verkocht dan in de winter. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping, gebaseerd op 857 tweedehands verkopen tussen mei 2023 en juli 2025. Caravans worden in het voorjaar juist goedkoper.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
23/07/25
Efteling wil vakantiehuisjes bouwen op voormalige camping
De Efteling heeft de voormalige camping Bernehoeve in Kaatsheuvel gekocht en wil daar in de toekomst vakantiehuisjes realiseren in plaats van tenten of caravans. Dat meldt BN De Stem.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...