Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Inzicht in vakantiegedrag bij hogere reiskosten

Inzicht in vakantiegedrag bij hogere reiskosten

NWO-onderzoeker Sander van Cranenburgh onderzocht hoe vakantiegangers zich aanpassen aan een aanzienlijke stijging van reiskosten en hoe beleidsmakers kunnen anticiperen op de gevolgen daarvan. De hoeveelheid toerisme-gerelateerde mobiliteit – zoals auto-, trein- en vliegverkeer – is namelijk aanzienlijk en neemt al decennia lang sterk toe. Het is echter niet zeker dat deze trend zich voortzet. Als gevolg van bijvoorbeeld het opraken van fossiele brandstoffen of internationaal klimaatbeleid zouden in de toekomst de reiskosten wel eens sterk kunnen toenemen. Van Cranenburgh promoveert op 29 november aan de TUD.


Sterke toename toerisme-gerelateerde mobiliteit
Wereldwijd gaan steeds meer mensen op vakantie. In de afgelopen decennia is de toerisme-gerelateerde mobiliteitsvraag sterk toegenomen. De reden hiervan is dat het vervoer naar de vakantiebestemming een onlosmakelijk onderdeel is van de vakantie. Met deze groei zijn ook de maatschappelijke effecten van toerisme-gerelateerde mobiliteit aanzienlijk geworden, bijvoorbeeld in termen van geluidsoverlast en CO2-uitstoot. Bovendien verwachten velen dat de groei van toerisme-gerelateerde mobiliteit zich de komende decennia voortzet.


Mogelijke veranderingen kunnen trendbreuk teweeg brengen
Echter, een voortzetting van de huidige trends is niet het enige toekomstbeeld dat werkelijkheid zou kunnen worden. Het opraken van fossiele brandstoffen, internationaal klimaatbeleid en vele andere mogelijke veranderingen zouden een trendbreuk teweeg kunnen brengen in de groeiende toerisme-gerelateerde mobiliteitsvraag. Een aantal van deze veranderingen resulteert waarschijnlijk in aanzienlijk hogere reiskosten. Op basis van het onderzoek kunnen beleidsmakers mogelijk het transport- en toerismebeleid beter afstemmen op de toekomstscenario’s die worden geschetst.


Vakantiekeuze, bestemming, duur en vervoersmiddel verbonden
Tijdens het onderzoek zijn nieuwe modellen ontwikkeld waarmee vakantiekeuzen te voorspellen zijn. Daarnaast is er een experiment tot stand gekomen om data te verzamelen voor het kalibreren van de modellen. Uit het onderzoek bleek verder dat bij de vakantiekeuze de bestemming, de duur van het verblijf, het vervoermiddel en het type accommodatie niet los van elkaar staan, maar juist verbonden zijn. De keuze om te kamperen, bijvoorbeeld, staat niet los van het vervoermiddel dat kampeerders kiezen.


Reiskosten nemen toe, prijsgevoeligheid neemt af
Ook bleek dat de relatieve gevoeligheid van vakantiegangers voor reiskosten afneemt naarmate de reiskosten hoger zijn. Dat betekent dat vakantiegangers relatief gevoelig zijn voor een paar tientjes meer of minder bij goedkopere vakanties en relatief ongevoelig zijn voor een paar tientjes meer of minder bij duurdere vakanties.


Verschillende aanpassingen bij hogere kosten
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat vakantiegangers op allerlei verschillende manieren denken te gaan reageren op hogere reiskosten. De meest genoemde reacties zijn: zoeken naar budgetvakanties, naar minder verre vakantiebestemmingen gaan, goedkopere accommodaties boeken en minder geld uitgeven op de bestemming.


Populariteit verschillende reacties vrijwel gelijk
Verrassend hierbij is dat de verschillen in populariteit tussen de reacties relatief klein zijn: geen enkele reactie is veel vaker genoemd dan de andere reacties. De reacties van vakantiegangers staan wel in relatie tot elkaar. Zo worden bijvoorbeeld de reacties ‘goedkopere accommodaties boeken’, ‘minder geld uitgeven op de bestemming’, en ‘minder vaak op vakantie' vaak in samenhang genoemd.

De inzichten (inhoudelijk en methodologisch) van dit proefschrift kunnen overheden en de toeristische sector helpen beter te reageren op het moment dat het scenario van hogere reiskosten realiteit wordt.

Trefwoorden: onderzoek, beleid, toekomstscenario, vakantiegedrag, vervoerskosten, TUD

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...