Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Minder Belgische dagtoeristen in zomerperiode 2013

Minder Belgische dagtoeristen in zomerperiode 2013

In de ruime zomerperiode april-september 2013 is zowel het aantal dagtrips als de uitgaven die Belgen maakten voor hun dagtrips teruggelopen. Een daguitstap is binnen dit onderzoek gedefinieerd als een in binnen- of buitenland ondernomen uitstapje van minstens vier uur voor recreatieve doeleinden zonder dat daar een overnachting mee gepaard gaat.


Daling aantal dagtrips
In de zes maanden tussen april en september 2013 ondernamen alle Belgen samen ongeveer 119 miljoen dagtrips. Dit betekent een daling met iets minder dan 3 miljoen dag trips of met 2 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor.



Minder dagtrips en lagere besteding per uitstap
Ook de besteding per dagtrip liep terug. Belgen gaven in de zomer van 2013 gemiddeld 30,80 euro uit per daguitstap tegenover 31,40 euro in de zomer 2012. Ook dit is een daling met 2 procent. De combinatie van een kleiner aantal dagtrips en een lagere besteding per uitstap leidt tot een daling van de totale bestedingen voor dagtrips met 4 procent. Toch gaven Belgen in die 6 maanden bijna 3,7 miljard euro uit voor hun daguitstapjes.


Openluchtrecreatie populair doel uitstapjes
Bijna 40 procent van alle uitstapjes hebben openluchtrecreatie als doel met vooral zonnen, wandelen en fietsen als belangrijkste activiteit. Op de tweede plaats komt het winkelen voor plezier of funshoppen (19%). Minder populair zijn de zomerdaguitstapjes gericht op het bijwonen van een evenement (15%), het bezoeken van een attractie (pretparken, dierentuinen, speeldorpen, enz. 14%) of culturele activiteiten en het bezoeken van bezienswaardigheden (stadsbezoek, museum, monument, bijwonen van voorstelling, enz. 11%).


Toename bestedingen bezoek aan attracties en fun shoppen
De evolutie was niet hetzelfde in alle sectoren binnen het dagtoerisme. Onder andere onder invloed van het mooie zomerweer nam de openluchtrecreatie en het bezoek aan evenementen toe. De ontwikkeling was globaal negatief voor het bezoek aan attracties, cultuur, het bezoek aan bezienswaardigheden en fun shopping. In twee sectoren nam de besteding per uitstap toe: bij het bezoek aan attracties en het fun shoppen. In alle andere sectoren daalde de gemiddelde besteding.


Tot slot daalde het globaal bedrag aan bestedingen in alle segmenten met uitzondering van het bezoek aan evenementen waar de bestedingen globaal op peil bleven.


Trefwoorden: dagtoerisme, recreatie, bestedingen, bezoekers, onderzoek, WES, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...