Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Hoteliers anticiperen groei Russische markt

Hoteliers anticiperen groei Russische markt

Gevoed door een groeiende middenklasse en toenemende koopkracht, ontplooit de reismarkt in Rusland zich als nooit tevoren. Dit blijkt uit de op 26 november gepubliceerde Russian International Travel Monitor (RITM) van Hotels.com. Wereldwijd signaleerde bijna de helft van de hoteliers (49 procent) een toename in het aantal Russische gasten. Van hen zag 54 procent de boekingscijfers stijgen met 10 procent of meer.

Reactie explosieve groei Russische toeristen
Wereldwijd is Rusland nu de op 1 na snelst groeiende uitgaande reismarkt, nadat de bestedingen van Russen met 32 procent toenamen in 2012 en meer dan verdubbelden sinds 2005. Vorig jaar spendeerden Russen 43 miljard dollar aan buitenlandse reizen. Hiermee is Rusland de op 4 na grootste uitgaande reismarkt ter wereld (World Tourism Organisation, april 2013). De RITM onderzoekt hoe hoteliers deze explosieve groei beantwoorden.

Interessante groeimarkt
In 2012 ondernamen 35,7 miljoen toeristen uit Rusland een reis naar het buitenland, ten opzichte van slechts 7,7 miljoen in 2006 (European Travel Commission: European Tourism 2013 - Trends and Prospects). Het land heeft zich ontwikkeld tot een interessante groeimarkt voor veel bestemmingen. Op jaarbasis zal de uitgaande internationale reismarkt in Rusland tot 2017 naar verwachting met 7,5 procent groeien. Met een inwoneraantal van meer dan 140 miljoen is er nog altijd een enorme onaangeroerde markt voor buitenlandse reizen, welke de vraag naar verschillende soorten vakanties en nieuwe bestemmingen verder zal aanwakkeren en de toerismemarkt wereldwijd zal beïnvloeden.

Toenemende omvang en koopdracht middenklasse
Johan Svanstrom, president van het merk Hotels.com, zegt: "De snelle groei van de Russische uitgaande reismarkt is voor hoteliers een welkome impuls. Russen behoren wereldwijd tot de reizigers die het meest spenderen aan hotelkamers. Een belangrijke motor achter deze groei is de toenemende omvang en koopkracht van de Russische middenklasse. Deze groep bestaat nu uit 104 miljoen inwoners en vertegenwoordigt in 2020 naar verwachting 86 procent van de bevolking, met een gezamenlijke koopkracht van 1,3 biljoen dollar (Nielsen, March 2013).”

53 procent van Russen boekt accommodatie online
De ondervraagde hoteliers bevestigen deze ontwikkeling. 43 procent van hen beaamt dat Russen tegenwoordig meer uitgeven aan hun reizen. Bovendien neemt het zelfvertrouwen en de onafhankelijkheid van Russische reizigers toe, door een betere beheersing van vreemde talen. Meer dan de helft (53 procent) van de Russen boekt al accommodaties online, slechts 32 procent kiest voor een traditioneel reisbureau.

Aanpassingen hoteliers voor prettig verblijf Russen
92 procent van de door Hotels.com ondervraagde hoteliers verwacht dat het aantal reizigers uit Rusland in de komende drie jaar zal toenemen. Velen van hen voeren veranderingen door om Russische gasten een prettig verblijf te bieden. Bijna een derde (32 procent) van de hoteliers biedt al Russische tv-kanalen aan. Meer dan een vijfde (23 procent) heeft Russisch sprekend personeel in dienst en nog eens 12 procent is van plan om dit te gaan doen.

Russiche gerechten en vertalen informatie
20 procent van de hoteliers beschikt over welkomstinformatie vertaald naar het Russisch voor een prettige ontvangst, en 15 procent is van plan dit te bieden. Nog eens 15 procent wil daarnaast ook reis- en toeristeninformatie beschikbaar stellen in het Russisch. Een op de tien hoteliers (11% procent) is van plan om Russische gerechten te gaan serveren.
Hotels.com ondervroeg wereldwijd meer dan 2.500 hoteliers in verschillende sterrenklassen uit 37 landen.

Trefwoorden: onderzoek, Hotels.com, toerisme, Rusland, Russen, hotels,

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...