Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Hoteliers anticiperen groei Russische markt

Hoteliers anticiperen groei Russische markt

Gevoed door een groeiende middenklasse en toenemende koopkracht, ontplooit de reismarkt in Rusland zich als nooit tevoren. Dit blijkt uit de op 26 november gepubliceerde Russian International Travel Monitor (RITM) van Hotels.com. Wereldwijd signaleerde bijna de helft van de hoteliers (49 procent) een toename in het aantal Russische gasten. Van hen zag 54 procent de boekingscijfers stijgen met 10 procent of meer.

Reactie explosieve groei Russische toeristen
Wereldwijd is Rusland nu de op 1 na snelst groeiende uitgaande reismarkt, nadat de bestedingen van Russen met 32 procent toenamen in 2012 en meer dan verdubbelden sinds 2005. Vorig jaar spendeerden Russen 43 miljard dollar aan buitenlandse reizen. Hiermee is Rusland de op 4 na grootste uitgaande reismarkt ter wereld (World Tourism Organisation, april 2013). De RITM onderzoekt hoe hoteliers deze explosieve groei beantwoorden.

Interessante groeimarkt
In 2012 ondernamen 35,7 miljoen toeristen uit Rusland een reis naar het buitenland, ten opzichte van slechts 7,7 miljoen in 2006 (European Travel Commission: European Tourism 2013 - Trends and Prospects). Het land heeft zich ontwikkeld tot een interessante groeimarkt voor veel bestemmingen. Op jaarbasis zal de uitgaande internationale reismarkt in Rusland tot 2017 naar verwachting met 7,5 procent groeien. Met een inwoneraantal van meer dan 140 miljoen is er nog altijd een enorme onaangeroerde markt voor buitenlandse reizen, welke de vraag naar verschillende soorten vakanties en nieuwe bestemmingen verder zal aanwakkeren en de toerismemarkt wereldwijd zal beïnvloeden.

Toenemende omvang en koopdracht middenklasse
Johan Svanstrom, president van het merk Hotels.com, zegt: "De snelle groei van de Russische uitgaande reismarkt is voor hoteliers een welkome impuls. Russen behoren wereldwijd tot de reizigers die het meest spenderen aan hotelkamers. Een belangrijke motor achter deze groei is de toenemende omvang en koopkracht van de Russische middenklasse. Deze groep bestaat nu uit 104 miljoen inwoners en vertegenwoordigt in 2020 naar verwachting 86 procent van de bevolking, met een gezamenlijke koopkracht van 1,3 biljoen dollar (Nielsen, March 2013).”

53 procent van Russen boekt accommodatie online
De ondervraagde hoteliers bevestigen deze ontwikkeling. 43 procent van hen beaamt dat Russen tegenwoordig meer uitgeven aan hun reizen. Bovendien neemt het zelfvertrouwen en de onafhankelijkheid van Russische reizigers toe, door een betere beheersing van vreemde talen. Meer dan de helft (53 procent) van de Russen boekt al accommodaties online, slechts 32 procent kiest voor een traditioneel reisbureau.

Aanpassingen hoteliers voor prettig verblijf Russen
92 procent van de door Hotels.com ondervraagde hoteliers verwacht dat het aantal reizigers uit Rusland in de komende drie jaar zal toenemen. Velen van hen voeren veranderingen door om Russische gasten een prettig verblijf te bieden. Bijna een derde (32 procent) van de hoteliers biedt al Russische tv-kanalen aan. Meer dan een vijfde (23 procent) heeft Russisch sprekend personeel in dienst en nog eens 12 procent is van plan om dit te gaan doen.

Russiche gerechten en vertalen informatie
20 procent van de hoteliers beschikt over welkomstinformatie vertaald naar het Russisch voor een prettige ontvangst, en 15 procent is van plan dit te bieden. Nog eens 15 procent wil daarnaast ook reis- en toeristeninformatie beschikbaar stellen in het Russisch. Een op de tien hoteliers (11% procent) is van plan om Russische gerechten te gaan serveren.
Hotels.com ondervroeg wereldwijd meer dan 2.500 hoteliers in verschillende sterrenklassen uit 37 landen.

Trefwoorden: onderzoek, Hotels.com, toerisme, Rusland, Russen, hotels,

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...