Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Hellendoorn kiest voor toekomstvisie ‘Natuurlijk Avontuurlijk’

Hellendoorn kiest voor toekomstvisie ‘Natuurlijk Avontuurlijk’

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellendoorn heeft het ontwerp voor de omgevingsvisie ‘Natuurlijk Avontuurlijk’ vastgesteld. Deze omgevingsvisie is de opvolger van de structuurvisie en geeft een doorkijk naar hoe de gemeente zich tot 2030 wil ontwikkelen op ruimtelijk gebied.


Interactieve totstandkoming
De omgevingsvisie is op interactieve wijze tot stand gekomen met diverse organisaties, ondernemers, plaatselijk belangen en de gemeenteraad. Wethouder Thea ten Have; ‘We willen met deze visie ruimtelijke kansen stimuleren en daarbij de identiteit van de kernen en buurtschappen in onze gemeente Hellendoorn versterken.’


Omgevingsvisie opgebouwd uit 3 kernwaarden
Al in 2012 is er een document voorbereid op basis waarvan het college alle relevante organisaties en bedrijven in de gemeente begin 2013 heeft uitgenodigd om in workshops hun mening hierop te geven. De interactieve samenwerking resulteerde in deze nieuwe omgevingsvisie die is opgebouwd uit drie kernwaarden. Dit zijn identiteit, context en kernvisie. ‘Natuurlijk Avontuurlijk’ is opgesteld op basis van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening en beschrijft de visie van de gemeente op de toekomst. Verder vormt dit document het kader voor alle ruimtelijk ontwikkelingen.


Gebieden met eigen identiteit
In de visie wordt uitgegaan van alle gebieden in de gemeente met een eigen identiteit. De identiteit van een gebied is omschreven en het doel hiervan is dat bij initiatieven de identiteit wordt behouden of zelfs vergroot. Elk vastgelegd gebied in deze visie heeft een eigen karakter, sfeer en kwaliteit. Dit zijn de waarden waarop ontwikkelingen in deze 6 gebieden worden getoetst.


Ondernemers kunnen met ideeën komen
De context omschrijft in feite functionele opgaven op het gebied van wonen, werken, natuur en verkeer. Hierbij is een nieuwe opgaaf opgenomen, namelijk ‘ondernemen met natuur en water’. Onder dit motto nodigt de gemeente ondernemers uit om met ideeën te komen om de recreatie langs de Regge te versterken. Dit kunnen zijn horeca en tijdelijke verblijfsaccommodaties ter versterking van de recreatie langs de Regge. De gemeente beschikt al over een goede fiets- en wandelpadenstructuur langs de Regge.


Focus op wisselwerking natuur, toerisme en economie
De kernvisie omschrijft op welke ontwikkelingen de focus ligt en welke dwarsverbanden kunnen worden gelegd. Vanuit de interactieve workshops die zijn gehouden, kwam naar voren dat de focus moet komen te liggen op de wisselwerking tussen natuur, toerisme en economie en de uitwerking hiervan op de kernen van de gemeente Hellendoorn.


Behouden cultuurhistorische waarde
De gemeente wil de vele bezoekers van het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug en het Avonturenpark verleiden een bezoek te brengen aan de dorpscentra. De visie benadrukt dat in de kern Hellendoorn de cultuurhistorische waarde behouden en versterken moeten worden. Verder wil de gemeente Hellendoorn het ontwikkelen van waterrecreatie op en rond de Regge stimuleren.


Om te voorkomen dat deze visie geen 'papieren tijger' wordt, is de ambitie heel concreet vertaald in uitvoeringspunten. Jaarlijks wordt aangegeven welke punten worden opgepakt.

Topics:Beleid
Trefwoorden: toekomstvisie, Hellendoorn, toerisme, natuur, ondernemen

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...