Geplaatst op: 07-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Nationaal toiletonderzoek 2013: 31% toiletten horeca schoon

Nationaal toiletonderzoek 2013: 31% toiletten horeca schoon
Fotograaf: Henk Snaterse

Vakblad Service Management verrichtte, deze keer in samenwerking met het hygiënemerk Tork, voor de 29e keer het Nationaal Toiletonderzoek. Restaurants, hotels en cafés eindigen dit jaar als categorie met 31 procent goed op de tweede plaats, hoewel ze in 2012 nog 33 procent schoon scoorden.


Schoonste toiletten in openbare gebouwen
In openbare gebouwen (gemeentehuizen, sportcomplexen, musea, stations) zijn de schoonste toiletten te vinden. In die categorie werd 33 procent van de toiletten als goed beoordeeld, hoewel dat vorig jaar nog 41 procent was. De horeca noteerde nu dus 31 procent goed (vorig jaar 33 procent), terwijl warenhuizen en tuincentra 25 procent goed scoorden, toch 7 procent minder dan in 2012. De hygiëne van toiletten in de gezondheidszorg daalde dramatisch: van 45 procent goed (2012) naar nu 20 procent goed, vooral door sterk vervuilde toiletzittingen.


Drie damestoiletten scoren visueel een voldoende
Bij drie damestoiletten in de horeca die visueel allemaal een voldoende scoren, in Amersfoort, Cuijk en Malden, stellen onderzoekers verheugd vast dat er "een luierverschoonplank” aanwezig is. Nog twee aantekeningen in de horeca. Bij een strandpaviljoen in Zandvoort: "Zaak was gesloten. Toiletten wel open, misschien een openbare functie op het strand.” Dat is mooi. Maar dan: "Armoedig geheel”. Bovendien ontbreekt de deur in het herentoilet en is de zeepdispenser leeg. Een ongewone horecazaak ten oosten van de stad Utrecht: "Erg rommelig. Doekjes op de grond. Geen papierrol op de hanger. En dat in een sfeervolle biologische eetlocatie!”


Damestoiletten deze meting schoner dan bij heren

In het algemeen blijken damestoiletten bij deze meting met 37 procent goed een stuk schoner dan bij de heren. Die beleven steken op 25 procent goed en brachten daardoor het gemiddelde een stuk omlaag. Gemiddeld 38 procent van de toiletbrillen bleek besmet met 'entero' bacteriën (afkomstig van poep). Van de kraanknoppen was 28 procent besmet en van de spoelknoppen 19 procent. De deurknop is met 9 procent besmet het minst vervuilde contactvlak.

Trefwoorden: onderzoek, horeca, toiletten

CELTH



||| Nieuws |||

10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.
10/12/25
Groningen vraagt beleidsaanpassing Ontwerp-Nota Ruimte
De noordelijke provincie wil vier belangrijke punten in de Ontwerpnota laten aanpassen. Met grote rol voor onder meer erfgoed, natuur en de balans met economie.
10/12/25
KLM verbouwt Embraer 195-2
Op 6 december is de eerste vernieuwde Embraer 195-2 van KLM Cityhopper ingezet op de vlucht naar Porto. Alle 22 Embraer 195-2’s krijgen 4 extra stoelen in de Economy Class. Zo kan KLM Cityhopper meer passagiers vervoeren en daarmee meer inkomsten genereren.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
HISWA-RECRON in hoger beroep voor onuitvoerbaar beleid emissieloos varen
Twee brancheorganisaties HISWA-RECRON en Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van Stat...
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...