Schiphol sleept award voor ‘best Social Media airport’ in de wacht

Amsterdam Airport Schiphol heeft de 'SimpliFlying award 'gewonnen in de categorie 'best Social Media airport'. De andere genomineerde luchthavens waren London Heathrow Airport en London Gatwick Airport. De prijs werd tijdens de SimpliFlying Conferentie in Amsterdam uitgereikt. Het is de vierde keer dat SimpliFlying awards zijn uitgereikt aan luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en de reisbranche.
Schiphol toont leiderschap in social media gebruik
Het juryrapport meldt onder meer "terwijl de meeste luchthavens aarzelend social media beginnen te gebruiken, toont Schiphol duidelijk leiderschap in deze
manier van communiceren. Met unieke en aansprekende initiatieven, laat de
luchthaven zien dat zij beseft dat een langdurige band met passagiers nodig is
om voorkeursmerk te worden. Door haar constante en evenwichtige gebruik van
Social Media is Schiphol de beste luchthaven in de wereld op dit gebied
geworden”.
Stimulans voor vervolgen ingeslagen weg
Executive Vice President en CCO Schiphol Maarten de Groof: "Social Media
is een belangrijk communicatiemiddel dat we inzetten om reizigers te informeren
en vragen over Schiphol te beantwoorden. Ook zetten we Social Media steeds meer
in bij marketingcampagnes.” De Groof geeft verder aan dat hij de prijs ziet als
erkenning van hoe Schiphol omgaat met Socail Media en dat deze in lijn is met
andere indicatoren van het social media succes. Als voorbeeld van deze
indicatoren noemt hij de 1 miljoen downloads van de Schiphol app, de 230.000
volgers van de Facebook pagina en de 2 miljoen views op het Youtube kanaal van
de luchthaven. Hij noemt de prijs ook een stimulans om de ingeslagen weg te
vervolgen.
KLM
Schiphol was overigens niet de enige Nederlandse winnaar tijdens het evenement.
KLM Royal Dutch Airlines won de eerste prijs in de categorie ‘Best airline on
Social Media’.