Geplaatst op: 25-10-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme december 2013

Start organisatie Visit Brabant Connect Brabant

Start organisatie Visit Brabant Connect Brabant

Brabant wil sterker op de kaart staan met het aanbod in leisure en vrijetijd. Door samenwerking en bundeling van krachten wil de provincie dat bereiken en geeft daarom ruimte aan de nieuwe organisatie Visit Brabant Connect Brabant. Bart de Boer, de per september teruggetreden directeur van de Efteling is door de provincie aangesteld als kwartiermaker.


Nog geen concrete plannen
De Boer heeft de opdracht om tot uiterlijk 1 april 2014 een plan samen te stellen. De startbijeenkomst vond plaats bij het inmiddels wereldwijd bekende evenement Dutch Design Week op 24 oktober. Zowel Bert Pauli, gedeputeerde Provincie Noord-Brabant en voorzitter van het Strategisch Platform Vrijetijdseconomie als kwartiermaker De Boer konden nog geen concrete plannen presenteren. De commentaren kwamen niet verder dan het verbinden van het brede aanbod (connect) en daarna het beter verkopen van de provincie (visit). Bert Pauli biedt de leisure sector concrete mogelijkheden. "Dit is de start van een goede uitvoeringsorganisatie en we hebben daar voldoende budget voor vrijgemaakt. We gaan een community creëren die zorgt voor innovatie.”


6 miljard euro verdienen
Tijdens de bijeenkomst werd een doel gesteld, de 5,3 miljard euro die jaarlijks in leisure wordt verdiend moet omhoog naar 6 miljard door de veranderende aanpak. De grootste kans wordt verwacht uit het segment van short breaks. Ieder jaar zal een eigen provinciaal thema krijgen. In 2015 vindt het eerste thema plaats: Vincent van Gogh. Het jaar daarop is het andere schildersicoon aan de beurt, Jeroen Bosch.


Laboratorium Brabant Leading in Leisure
Visit Brabant Connect Brabant is een kleine professionele netwerkorganisatie. Er is geen vaste locatie of gebouw. Een van de tot nu toe vijf actieve medewerkers meldt dat de start van deze organisatie niet betekent dat andere marketing- en promotieorganisaties verdwijnen. De startbijeenkomst werd vooral bezocht door beleidsmakers en directies van de grotere instellingen uit onder meer kunst- en cultuur. Op 11 december bij netwerkbijeenkomst en congres Laboratorium Leading in Leisure staat kwartiermaker Bart de Boer voor een zaal met ondernemers. Hij presenteert dan de eerste resultaten in de verbindingen. Lezers van nritmedia en Recreatie & Toerisme zijn welkom, aanmelden voor dit gratis congres kan via www.leisureboulevard.nl/111213.


Pauli: "Eigenwijze strategie”
Bert Pauli vraagt van het bedrijfsleven om massaal mee te doen met dit project. Hij hoopt op een veerkrachtige sector die met een betere marketing Brabant als geheel op de kaart zet. Pauli geeft Visit Brabant Connect Brabant mee: "Ontwikkel vooral een eigenwijze strategie voor de vrijetijdseconomie.”

Trefwoorden: Brabant, Visit Brabant, beleid, vrijetijdseconomie, Paulie, Bart de Boer

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...