Geplaatst op: 23-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

De top-15 van ideeën voor meer reis- en verblijfsgemak

De top-15 van ideeën voor meer reis- en verblijfsgemak

Van inpakken tot plannen en shoppen tot het bezichtigen van toeristische attracties, een reis is een mengsel van logistiek en leisure. Hoeveel een jetsetter ook van reizen houdt, er zijn altijd nieuwe manieren om elke minuut van de reis te benutten. Marriot heeft TravelBrilliantly.com gelanceerd om inzicht te krijgen in de wensen en dromen van reizigers tijdens hun trip. Van de 15 meest innovatieve en uitvoerbare ideeën is een top-15 samengesteld. Deze ideeën zijn aangeleverd door reizigers zelf en geven een beeld van hun wensen en behoeften.


1. Social Concierge
De reiziger boekt online een kamer en geeft hierbij zijn interesses, redenen voor de reis en de reisduur aan. Bij aankomst wordt er ingecheckt en word de ‘Social Concierge’ app geraadpleegd. Deze zal de lokale gebeurtenissen, die gerelateerd zijn aan de interesses, belichten.


2. Zoned Speakers
Deze muziekboxen maken het mogelijk naar muziek of een favoriet radiostation te luisteren via de Wi-Fi connenctie. Wanneer deze verbinding problematisch is kan de mobiele telefoon rechtstreeks worden aangesloten op een docking station die centraal in de kamer staat.


3. Customized Scents
De reiziger heeft de mogelijkheid om te kiezen welke geur zijn of haar kamer elke nacht moet hebben wanneer zij hiernaar terugkeren. Om stress te reduceren kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor een ontspannende geur.


4. Shop To Your Room
Hotels zouden een samenwerking moeten aangaan met lokale retailers die aangekochte cadeaus bij het hotel leveren. De cadeaus kunnen via een app of de televisie in het hotel worden gekocht. Zo kunnen ook de gasten die geen tijd hebben om voor cadeaus te shoppen een souvenir meenemen naar huis.


5. Artwork
Verblijfsaccommodaties zouden foto’s en kunstwerken kunnen gebruiken die zijn aangeleverd door gasten. Deze zouden dan de vertrekken kunnen decoreren. Door de naam van de gast eronder te vermelden, geeft het een persoonlijke tint aan het decor van de accommodatie.


6. Build Unexpected Synergies
Hotels kunnen een vaste avond per maand uittrekken om een evenement te organiseren voor de professionals die in het hotel verblijven. Deze evenementen zouden een vaak besproken thema uit de zakelijke wereld krijgen. Op deze manier kunnen professionals ideeën uit kunnen wisselen met gelijkgestemden buiten de sector waarin zij werkzaam zijn.


7. Stock My Fridge
Verblijfsaccommodaties zouden gasten de optie moeten bieden om hun koelkast te vullen met een lijst aan producten die van tevoren is opgesteld door de gast. Deze optie zou handig kunnen zijn voor gasten die niet elke avond buiten de deur willen eten maar ook degenen die ’s avonds laat inchecken.


8. Hashtag It
Elk hotel zou een hashtag toegewezen kunnen krijgen. Gasten die gebruik maken van deze hashtag op social media sites gedurende hun verblijf krijgen automatisch punten toegekend. Voorbeelden hiervan zijn mini-bar credits, diner credits, uitnodigingen voor speciale evenementen en korting op een volgend verblijf. ‘User-generated-content’ kan een krachtig middel zijn voor hotels en gasten worden beloond voor het ‘promoten’ van hotels.


9. Local Reviews by Hotel Guests
Hotelgasten vertrouwen op de aanbevelingen van andere gasten wat betreft een plek om te eten, museumbezoeken en andere activiteiten en attracties in de nabijheid van een hotel. Een hotel app zou gasten de mogelijkheid moeten bieden om deze aanbevelingen te doen. Ook moeten de gasten via de app worden gestimuleerd om van de mogelijkheid gebruik te maken.


10. Digital Newspapers
Kranten zouden digitaal kunnen worden aangeleverd voor de gast die zich hiervoor aanmeld. Dit in plaats van de traditionele vorm waarbij de krant aan de deur wordt geleverd. Gasten zouden kunnen kiezen uit diverse kranten bij de check-in. Wanneer de gewenste digitale krant klaarstaat, krijgen de gasten een notificatie.


11. E-Check-In
Hotels kunnen de mogelijkheid bieden om digitaal in een kamer in te checken. Het systeem zou een email naar de desbetreffende gast sturen met een unieke sleutel-barcode. Met de mobiele telefoon zou het slot van de hotelkamer worden gescand om zo toegang te krijgen. Op deze manier wordt het gedoe vermeden van het verkrijgen van de sleutel.


12. The Marriott Closet
Stel je eens een zakenreis voor zonder de stress van het inpakken en het sjouwen met kleding en bagage. In plaats daarvan zou de gast online contact kunnen maken met de stylisten van het hotel. In samenspraak hiermee kun je de inhoud van je kledingkast samenstellen of zelfs de inrichting van je hotelkamer. Je kleding hangt netjes in de kast wanneer je in het hotel arriveert.


13. Healthy Vending Machine
Met het hebben van een snack-automaat met alternatieven voor ongezonde snacks zou een verblijfsaccommodatie kunnen inspelen op de behoefte van een niche-markt. Het vinden van gezond en betaalbaar voedsel is niet altijd even makkelijk. In combinatie met een onvoorspelbaar reisschema zou het hebben van een betrouwbare bron van voedingsvezels een bonus zijn. Hierbij zou het een optie kunnen zijn om de samenwerking aan te gaan met een cateringbedrijf dat gezonde snacks levert voor de automaat.


14. Waitlist in the Cloud
Het kan voorkomen dat je als gast een bepaalde kamer of suite wilt voor een bepaalde datum, maar dat deze al is gereserveerd. Het ontwikkelen van een cloud app, waarbij de gebruiker automatisch de gewenste kamer reserveert wanneer een andere gast de reservering annuleert, zou een oplossing kunnen zijn. Hierbij hoeft de gast namelijk niet constant te bellen om te checken of de kamer al vrij is gekomen.


15. Travel and Plug In
Vaak wordt er gereisd met de auto. Hierbij blijven de hybride modellen vaak in de garage omdat de lengte van de reis beperkt is tot de levensduur van de accu. Een oplaadpunt bij hotels die gasten (zowel zakelijke gasten als vakantiegangers) als tussenstop gebruiken zou een uitkomst kunnen bieden.

Trefwoorden: reizen, vakantie, hotels, verblijf, ideeën, wensen, behoeftes

CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Nieuw side event ‘Dagrecreatie Live’ tijdens Recreatie Vakbeurs 2025
Op donderdag 13 november 2025 vindt tijdens de laatste dag van de Recreatie Vakbeurs het nieuwe side event Dagrecreatie Live plaats. Dit interactieve middagprogramma richt zich op professionals in de dagrecreatie en biedt verdieping, inspiratie en netwerkmogelijkheden.
23/07/25
Exclusief voor leden
ACM geeft groen licht voor overname RCN-vakantieparken door Blackstone
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van vakantieparkorganisatie RCN door investeringsmaatschappij Blackstone. Het gaat hierbij om negen vakantieparken van RCN in Nederland.
23/07/25
Cheeta’s terug langs autosafari in Beekse Bergen
Goed nieuws voor bezoekers van Safaripark Beekse Bergen: de cheeta’s zijn weer te bewonderen langs de populaire autosafari. Na een ingrijpende verbouwing is het vernieuwde cheetaverblijf officieel in gebruik genomen. De verbouwing was noodzakelijk omdat in het verleden sommige bezoekers uitstapten wat tot gevaarlijke situaties leidde.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Campers in het voorjaar fors duurder
Tweedehands campers worden in het voorjaar gemiddeld 22 procent duurder verkocht dan in de winter. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping, gebaseerd op 857 tweedehands verkopen tussen mei 2023 en juli 2025. Caravans worden in het voorjaar juist goedkoper.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
23/07/25
Efteling wil vakantiehuisjes bouwen op voormalige camping
De Efteling heeft de voormalige camping Bernehoeve in Kaatsheuvel gekocht en wil daar in de toekomst vakantiehuisjes realiseren in plaats van tenten of caravans. Dat meldt BN De Stem.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...