Geplaatst op: 23-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

De top-15 van ideeën voor meer reis- en verblijfsgemak

De top-15 van ideeën voor meer reis- en verblijfsgemak

Van inpakken tot plannen en shoppen tot het bezichtigen van toeristische attracties, een reis is een mengsel van logistiek en leisure. Hoeveel een jetsetter ook van reizen houdt, er zijn altijd nieuwe manieren om elke minuut van de reis te benutten. Marriot heeft TravelBrilliantly.com gelanceerd om inzicht te krijgen in de wensen en dromen van reizigers tijdens hun trip. Van de 15 meest innovatieve en uitvoerbare ideeën is een top-15 samengesteld. Deze ideeën zijn aangeleverd door reizigers zelf en geven een beeld van hun wensen en behoeften.


1. Social Concierge
De reiziger boekt online een kamer en geeft hierbij zijn interesses, redenen voor de reis en de reisduur aan. Bij aankomst wordt er ingecheckt en word de ‘Social Concierge’ app geraadpleegd. Deze zal de lokale gebeurtenissen, die gerelateerd zijn aan de interesses, belichten.


2. Zoned Speakers
Deze muziekboxen maken het mogelijk naar muziek of een favoriet radiostation te luisteren via de Wi-Fi connenctie. Wanneer deze verbinding problematisch is kan de mobiele telefoon rechtstreeks worden aangesloten op een docking station die centraal in de kamer staat.


3. Customized Scents
De reiziger heeft de mogelijkheid om te kiezen welke geur zijn of haar kamer elke nacht moet hebben wanneer zij hiernaar terugkeren. Om stress te reduceren kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor een ontspannende geur.


4. Shop To Your Room
Hotels zouden een samenwerking moeten aangaan met lokale retailers die aangekochte cadeaus bij het hotel leveren. De cadeaus kunnen via een app of de televisie in het hotel worden gekocht. Zo kunnen ook de gasten die geen tijd hebben om voor cadeaus te shoppen een souvenir meenemen naar huis.


5. Artwork
Verblijfsaccommodaties zouden foto’s en kunstwerken kunnen gebruiken die zijn aangeleverd door gasten. Deze zouden dan de vertrekken kunnen decoreren. Door de naam van de gast eronder te vermelden, geeft het een persoonlijke tint aan het decor van de accommodatie.


6. Build Unexpected Synergies
Hotels kunnen een vaste avond per maand uittrekken om een evenement te organiseren voor de professionals die in het hotel verblijven. Deze evenementen zouden een vaak besproken thema uit de zakelijke wereld krijgen. Op deze manier kunnen professionals ideeën uit kunnen wisselen met gelijkgestemden buiten de sector waarin zij werkzaam zijn.


7. Stock My Fridge
Verblijfsaccommodaties zouden gasten de optie moeten bieden om hun koelkast te vullen met een lijst aan producten die van tevoren is opgesteld door de gast. Deze optie zou handig kunnen zijn voor gasten die niet elke avond buiten de deur willen eten maar ook degenen die ’s avonds laat inchecken.


8. Hashtag It
Elk hotel zou een hashtag toegewezen kunnen krijgen. Gasten die gebruik maken van deze hashtag op social media sites gedurende hun verblijf krijgen automatisch punten toegekend. Voorbeelden hiervan zijn mini-bar credits, diner credits, uitnodigingen voor speciale evenementen en korting op een volgend verblijf. ‘User-generated-content’ kan een krachtig middel zijn voor hotels en gasten worden beloond voor het ‘promoten’ van hotels.


9. Local Reviews by Hotel Guests
Hotelgasten vertrouwen op de aanbevelingen van andere gasten wat betreft een plek om te eten, museumbezoeken en andere activiteiten en attracties in de nabijheid van een hotel. Een hotel app zou gasten de mogelijkheid moeten bieden om deze aanbevelingen te doen. Ook moeten de gasten via de app worden gestimuleerd om van de mogelijkheid gebruik te maken.


10. Digital Newspapers
Kranten zouden digitaal kunnen worden aangeleverd voor de gast die zich hiervoor aanmeld. Dit in plaats van de traditionele vorm waarbij de krant aan de deur wordt geleverd. Gasten zouden kunnen kiezen uit diverse kranten bij de check-in. Wanneer de gewenste digitale krant klaarstaat, krijgen de gasten een notificatie.


11. E-Check-In
Hotels kunnen de mogelijkheid bieden om digitaal in een kamer in te checken. Het systeem zou een email naar de desbetreffende gast sturen met een unieke sleutel-barcode. Met de mobiele telefoon zou het slot van de hotelkamer worden gescand om zo toegang te krijgen. Op deze manier wordt het gedoe vermeden van het verkrijgen van de sleutel.


12. The Marriott Closet
Stel je eens een zakenreis voor zonder de stress van het inpakken en het sjouwen met kleding en bagage. In plaats daarvan zou de gast online contact kunnen maken met de stylisten van het hotel. In samenspraak hiermee kun je de inhoud van je kledingkast samenstellen of zelfs de inrichting van je hotelkamer. Je kleding hangt netjes in de kast wanneer je in het hotel arriveert.


13. Healthy Vending Machine
Met het hebben van een snack-automaat met alternatieven voor ongezonde snacks zou een verblijfsaccommodatie kunnen inspelen op de behoefte van een niche-markt. Het vinden van gezond en betaalbaar voedsel is niet altijd even makkelijk. In combinatie met een onvoorspelbaar reisschema zou het hebben van een betrouwbare bron van voedingsvezels een bonus zijn. Hierbij zou het een optie kunnen zijn om de samenwerking aan te gaan met een cateringbedrijf dat gezonde snacks levert voor de automaat.


14. Waitlist in the Cloud
Het kan voorkomen dat je als gast een bepaalde kamer of suite wilt voor een bepaalde datum, maar dat deze al is gereserveerd. Het ontwikkelen van een cloud app, waarbij de gebruiker automatisch de gewenste kamer reserveert wanneer een andere gast de reservering annuleert, zou een oplossing kunnen zijn. Hierbij hoeft de gast namelijk niet constant te bellen om te checken of de kamer al vrij is gekomen.


15. Travel and Plug In
Vaak wordt er gereisd met de auto. Hierbij blijven de hybride modellen vaak in de garage omdat de lengte van de reis beperkt is tot de levensduur van de accu. Een oplaadpunt bij hotels die gasten (zowel zakelijke gasten als vakantiegangers) als tussenstop gebruiken zou een uitkomst kunnen bieden.

Trefwoorden: reizen, vakantie, hotels, verblijf, ideeën, wensen, behoeftes

CELTH




||| Nieuws |||

20/08/25
Exclusief voor leden
Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.
20/08/25
Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...