Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Forse daling boekingen herfstvakantie

Forse daling boekingen herfstvakantie
Nederlanders bezuinigen steeds vaker op buitenlandse vakanties. Uit de cijfers van brancheorganisatie ANVR blijkt dat de boekingen voor pakketreizen voor de herfstvakantie in de tweede helft van oktober 11,5 procent achter lopen in vergelijking van vorig jaar. Dit is een gevolg van de aanhoudende crisis.

Hand op de knip
Het aantal boekingen voor Frankrijk is met 40 procent gedaald. Voor Spanje geld een daling van 11 procent. De bestemming Turkije kent de minste daling, het aantal boekingen naar dat land daalde met slechts 1 procent. Mirjam Dresmé, een woordvoerster bij ANVR geeft aan dat mensen de recessie in hun portemonnee voelen als gevolg daarvan de hand op de knip houden. Verder geeft zij aan dat ook het faillissement van reisorganisatie Oad negatieve gevolgen heeft gehad voor de boekingscijfers.

All inclusive
Dresmé meent dat Turkije het relatief goed doet vanwege het ruime aanbod aan all inclusive vakanties. ''Mensen weten dan meteen waar ze aan toe zijn qua budget en hoeven verder nergens meer aan te denken. Nederlanders willen wel gewoon met vakantie blijven gaan, maar het moet goedkoper'', aldus mevrouw Dresmé bij de NOS. De conclusies van ANVR worden ook ondersteund door de boekingscijfers van CheapTickets.nl. Het aantal boekingen voor de herfstvakantie is bij CheapTickets.nl.

Zomer vanouds favoriet
Verder is op deze website het aantal boekingen voor kinderen, deze herfst, met 5 procent gedaald. Dit is opvallend omdat in de zomer van 2013 het aantal kinderen dat op vliegvakantie ging nog een forse stijging liet zien. Volgens CheapTickets.nl kunnen veel gezinnen die voorheen misschien 2 keer per jaar een vliegvakantie boekte dit nu niet meer zo makkelijk betalen. De zomer is dan volgens de ticketsite toch favoriet.
Trefwoorden: herfstvakantie, boekingen, crisis

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...