Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Stabiel halfjaar voor Nederlandse logiesaccommodaties

Stabiel halfjaar voor Nederlandse logiesaccommodaties
Nederlandse logiesaccommodaties hebben in de eerste jaarhelft van 2013 (januari - juni) 15,8 miljoen gasten ontvangen. Dat zijn er evenveel als in de eerste zes maanden van 2012. Het aantal overnachtingen steeg met een half procent naar 40,7 miljoen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Inkomend toerisme compenseert teruglopende binnenlandse vraag
Het aantal Nederlandse gasten dat verbleef in een hotel, bungalowpark, camping of groepsaccommodatie daalde met 1,5% naar 9,8 miljoen. Gelukkig steeg het aantal gasten uit het buitenland met 3,0% zodat het totaal aantal gasten de eerste jaarhelft nog licht (+0,15%) kon toenemen. Buitenlandse gasten verbleven iets langer want het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten steeg met 3,6% iets sterker dan de toename van het aantal buitenlandse gasten (+3,0%) in Nederlandse logiesaccommodaties.

Tabel 1: Ontwikkeling van gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e jaarhelft 2013 t.o.v. 1e jaarhelft 2012

2013-1

Ontwikkeling

Gasten



  Binnenland

9.852

-1,52%

  Buitenland

5.990

3,04%

  Totaal

15.842

0,15%




Overnachtingen


  Binnenland

26.901

-0,93%

  Buitenland

13.836

3,55%

  Totaal

40.736

0,54%


Goed eerste halfjaar voor bungalowparken
Van alle logiesaccommodaties deden vooral de huisjesterreinen goede zaken. Zij zagen het aantal gasten met 1,7% stijgen en het aantal overnachtingen zelfs met 4,3%. Met de kampeerterreinen ging het de eerste jaarhelft een stuk minder. Zij zagen het aantal gasten met 6,4% dalen en het aantal overnachtingen met 6,3%. Ook groepsaccommodaties hadden een matige eerste jaarhelft. Zij zagen het aantal gasten met 7,2% teruglopen. Zij verbleven wel iets langer want het aantal overnachtingen daalde met slechts 4,5%. Hotels noteerden een lichte groei in zowel aantallen gasten (+1,2%) als aantallen overnachtingen (+1,1%).

Tabel 2: Ontwikkeling van gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e jaarhelft 2013 t.o.v. 1e jaarhelft 2012
, naar type accommodatie

Gasten 2013-1

Ontwikkeling

Overnachtingen 2013-1

Ontwikkeling

Hotels

10.268

1,21%

17.569

1,07%

Kampeerterreinen

1.529

-6,37%

6.996

-6,33%

Huisjesterreinen

3.342

1,70%

14.454

4,26%

Groepsaccommodaties

701

-7,15%

1.719

-4,50%

Totaal

15.841

0,15%

40.738

0,55%


Sterke groei uit België en Azië
Vooral het aantal gasten uit België +7,4%) steeg de eerste jaarhelft sterk. In totaal registreerden Nederlandse logiesaccommodaties 751.000 Belgische gasten. Ook de voor Nederland belangrijke Duitse markt (1,6 miljoen gasten) deed het met een groei van 3,7% in aantallen gasten goed. Het aantal toeristen uit Groot-Brittannië stabiliseerde zich op 823.000. Andere sterke groeimarkt is Azië met 416.000 toeristen (+15,6%). Uit Spanje (-9,8%) en Amerika (-5,3%) kwamen minder toeristen naar Nederland.

Alleen groei in West-Nederland
De bescheiden nationale groei (+0,15%) van het aantal gasten in logiesaccommodaties is niet overal gelijkelijk verdeeld. De verschillen binnen Nederland zijn groot. Zo groeide het aantal gasten in West-Nederland met 3,8% waarbij zowel Noord- (-5,9%) als Oost-Nederland (-4,2%) minder gasten wist aan te trekken. Naar Zuid-Nederland kwamen 1,8% minder toeristen. Binnen de landsdelen zien we evenwel grote verschillen. Zo bleef in Noord-Nederland Friesland stabiel (+0,3%) waar Drenthe (-9,0%) en Groningen (-12,6%) fors verloren. In Oost-Nederland een vergelijkbare situatie waar Flevoland sterk (+9,1%) wist te groeien en Overijssel (-4,0%) en Gelderland (-6,3%) de klappen opvingen. In West-Nederland zorgde vooral Noord-Holland (+5,2%) voor de groei. Maar ook Zuid-Holland (+3,1%) kon nog goed mee. Het toerisme in Utrecht bleef met +0,7% redelijk stabiel. In Zuid-Nederland wist alleen Zeeland (-0,5%) het verlies beperkt te houden. Het aantal gasten in Noord-Brabant (-2,5%) en Limburg (-1,1%) kachelde wat harder achteruit.

Tabel 3: Ontwikkeling van gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e jaarhelft 2013 t.o.v. 1e jaarhelft 2012, naar bestemming

Gasten 2013-1

Ontwikkeling

Groningen

242

-12,64%

Friesland

708

0,28%

Drenthe

736

-9,02%

Overijssel

785

-4,03%

Flevoland

289

9,06%

Gelderland

1.524

-6,27%

Utrecht

622

0,65%

Noord-Holland

4.889

5,19%

Zuid-Holland

1.930

3,10%

Zeeland

847

-0,47%

Noord-Brabant

1.648

-2,54%

Limburg

1.619

-1,10%



Topics:Toerisme
Trefwoorden: gasten, overnachtingen, logiesaccommodaties, hotels, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties, verblijfsrecreatie, cbs, sla

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...