Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meerderheid ondernemers in de horeca positief over veiligheid

Meerderheid ondernemers in de horeca positief over veiligheid
Vandaag heeft staatssecretaris Teeven van het Ministerie van Veiligheid & Justitie in bar/restaurant Millers in Den Haag het startsein gegeven voor de Week van de Veiligheid. De meeste horeca-ondernemers vinden de situatie rond het bedrijf veilig. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat 85% van de ondernemers die stelling kan onderschrijven.

Veel geïnvesteerd in veiligheid
De afgelopen jaren is er door bedrijfsleven en overheid samen geïnvesteerd in het verbeteren van de veiligheid.  Ruim 1.000 ondernemers namen deel aan het onderzoek van Motivaction en werden gevraagd naar hun veiligheidsgevoel en de samenwerking op dit gebied. 86% van de ondernemers gaf aan de situatie rond zijn bedrijf veilig te vinden. 20% van de ondernemers vindt de veiligheid zelfs verbeterd ten opzichte van drie jaar geleden. Samenwerking met andere ondernemers vindt 86% belangrijk; ruim een vijfde werkt ook al samen. Qua samenwerking met de gemeente is nog winst te boeken.

De Week van de Veiligheid
De Week van de Veiligheid, die wordt ondersteund door het Ministerie van Veiligheid & Justitie, loopt van maandag 7 oktober tot en met zondag 13 oktober. Doel van deze week is preventie en veiligheidsbewustzijn extra onder de aandacht te brengen bij met name ondernemers. Met de donkere wintermaanden voor de deur is week 41 daarvoor het aangewezen moment. De ervaring leert dat juist in de wintermaanden de criminaliteit stijgt. Branche- en koepelorganisaties in tal van sectoren, gemeenten, politie en OM organiseren in de Week van de Veiligheid verschillende activiteiten. Staatssecretaris Teeven: "Samenwerking tussen overheid en het bedrijfsleven is essentieel voor een veilige samenleving. De Taskforce Overvallen laat dat in cijfers zien: in de eerste acht maanden van 2013 is het aantal overvallen met 15% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Natuurlijk is elke overval er een teveel. Met de Week van de Veiligheid creeren we extra bewustwording."

Overvaltrainingen KHN
KHN doet vanzelfsprekend mee met de Week van de Veiligheid; ook in de horeca is veiligheid een belangrijk thema voor ondernemers, hun medewerkers en gasten. In 2013 organiseert KHN onder andere 50 overvaltrainingen in heel Nederland voor horecaondernemers en hun medewerkers. In de Week van de Veiligheid worden 26 van deze trainingen gegeven waarmee 500 mensen leren hoe zij overvallen kunnen voorkomen en moeten handelen bij een overval. Lodewijk van der Grinten, directeur KHN: "Bij een thema als veiligheid is samenwerking vereist; daarom zet KHN zich met de andere brancheorganisaties, Nationale Politie, Openbaar Ministerie, het ministerie van Veiligheid & Justitie en gemeenten in om veiligheid integraal aan te pakken."
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, veiligheid, overvallen, preventie

CELTH



||| Nieuws |||

12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...