Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Nog 1,5 miljoen filmconsumenten bereikbaar

Nog 1,5 miljoen filmconsumenten bereikbaar

In het onderzoeksrapport van NBTC en Gastvrij Nederland , genaamd ‘Kerncijfers 2012 Gastvrijheidseconomie‘ valt af te lezen dat Nederlanders in 2010 zo’n 107 miljoen vrijetijdsactiviteiten in de cultuursector hebben ondernomen. Binnen deze vrijetijdsactiviteiten namen bioscoop en filmhuis bezoeken een aandeel van 40 procent in. Hiermee was het, op het gebied van cultuur, de populairste vrijetijdsactiviteit in dat jaar. Voor het jaar 2012 komt dat neer op 30 miljoen bioscoopbezoeken, een groei van 0,6% ten opzichte van 2011. De Nederlandse filmproducties deden het echter minder goed in 2012. Ten opzichte van 2011 was er een afname van bijna 2 miljoen verkochte toegangskaartjes te constateren. In dat jaar werden er namelijk nog zo’n 7 miljoen kaarten verkocht, in 2012 waren dit er 5 miljoen. De Nederlandse filmproductie kan zijn marktpositie echter op afzienbare termijn uitbreiden met 1,5 miljoen filmconsumenten die nu nog niet betalen voor Nederlandse films, maar die dat wel zouden willen.


Voorwaarde bereiken nieuw publiek
Een belangrijke voorwaarde voor het bereiken van dat nieuwe publiek is de productie van een breder aanbod van genres en type films - voor een groot publiek, crossover en arthouse - en een groter productievolume dan nu het geval is. Daarmee zou de Nederlandse filmproductie beter kunnen inspelen op de wensen van de verschillende publieksgroepen. Verder blijkt een betere spreiding van de films gedurende het jaar stimulerend te werken voor het aantal bezoekers.

Een breder scala aan Nederlandse filmproducties nodig
Ook de frequentie van het bioscoop- en filmtheaterbezoek aan Nederlandse filmproducties kan worden verhoogd. Dat kan onder meer worden gestimuleerd door een betere spreiding door het jaar van de uitbreng van nieuwe Nederlandse filmproducties, meent EYE Film Instituut Nederland. 

Onderzoek ‘Het publiek en de Nederlandse speelfilm’
Dit zijn enkele conclusies en aanbevelingen uit het onderzoek ‘Het publiek en de Nederlandse speelfilm – een verkenning van de nationale markt’, uitgevoerd door de Stichting Filmonderzoek en Paul Verstraeten/Filmtest, in opdracht van EYE Film Instituut Nederland, de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). De resultaten van het onderzoek zijn dinsdagmiddag 1 oktober in Utrecht gepresenteerd op het Nederlands Film Festival.

Taal en herkenbaarheid
De taal en herkenbaarheid zijn belangrijk voor de uitgesproken voorkeur voor Nederlandse filmproducties. Dat is vooral de reden voor de populariteit van Nederlandse filmproducties bij jongeren, ouderen (55+), ouders met jonge kinderen, lager opgeleiden en het publiek dat niet in de grote steden woont. Ouderen geven om die reden zelfs eerder de voorkeur aan Nederlandse filmproducties dan aan Amerikaanse.


In 10 jaar 6% stijging voorkeur Nederlandse filmproducties
De concurrentiekracht van Nederlandse filmproducties ten opzichte van het Amerikaanse aanbod is in de afgelopen tien jaar toegenomen. Als het publiek blindelings zou moeten kiezen geeft 21% van de Nederlanders de voorkeur aan een Nederlandse filmproductie en 38% aan een Amerikaanse. De rest van het publiek heeft geen specifieke voorkeur. Tien jaar geleden zou nog maar 15% kiezen voor een Nederlandse filmproductie.


Nu en tien jaar geleden
Het publieksonderzoek laat verder zien dat het belang van Nederlandse filmproducties groot is. De helft van de volwassen Nederlanders kijkt graag naar Nederlandse filmproducties en bijna elke volwassen Nederlander (94%) ziet ook daadwerkelijk Nederlandse filmproducties. De grootste groep (81%) doet dit via de gratis tv-zenders en meer dan de helft (53%) van de Nederlanders betaalt ook voor Nederlandse filmproducties in de bioscoop, het filmtheater of om die thuis te zien. In vergelijking met tien jaar geleden spreekt de Nederlandse filmproductie tegenwoordig bredere groepen aan. Dat blijkt onder meer uit de toegenomen waardering: 60% van de Nederlanders vindt Nederlandse filmproducties beter geworden. Vooral onder jongeren (16-23 jaar) is de waardering in tien jaar sterk toegenomen.

Oxford Economics bepleit actief stimuleringsbeleid overheid
De aanbevelingen van het publieksonderzoek sluiten aan bij het eerder gepresenteerde onderzoek Economic contribution of the Dutch film and audio-visual industry van onderzoeksinstituut Oxford Economics, dat een actief stimuleringsbeleid bepleit van de Nederlandse overheid in de vorm van een fiscale of economische maatregel.


Het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een uitgebreid kwantitatief onderzoek onder een representatief panel van 8000 respondenten van 16 jaar ouder. Na enkele selectievragen over filmconsumptie en een algemeen oordeel over Nederlandse filmproducties, hebben ruim 4000 mensen vragen beantwoorden over hun voorkeuren en behoeften ten opzichte van Nederlandse speelfilms. Daarnaast is er een aanvullend onderzoek uitgezet onder ruim 600 10 t/m 15 jarigen. Het onderzoeksrapport wordt deze week gepubliceerd en kan hier worden gedownload.

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.