Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Nog 1,5 miljoen filmconsumenten bereikbaar

Nog 1,5 miljoen filmconsumenten bereikbaar

In het onderzoeksrapport van NBTC en Gastvrij Nederland , genaamd ‘Kerncijfers 2012 Gastvrijheidseconomie‘ valt af te lezen dat Nederlanders in 2010 zo’n 107 miljoen vrijetijdsactiviteiten in de cultuursector hebben ondernomen. Binnen deze vrijetijdsactiviteiten namen bioscoop en filmhuis bezoeken een aandeel van 40 procent in. Hiermee was het, op het gebied van cultuur, de populairste vrijetijdsactiviteit in dat jaar. Voor het jaar 2012 komt dat neer op 30 miljoen bioscoopbezoeken, een groei van 0,6% ten opzichte van 2011. De Nederlandse filmproducties deden het echter minder goed in 2012. Ten opzichte van 2011 was er een afname van bijna 2 miljoen verkochte toegangskaartjes te constateren. In dat jaar werden er namelijk nog zo’n 7 miljoen kaarten verkocht, in 2012 waren dit er 5 miljoen. De Nederlandse filmproductie kan zijn marktpositie echter op afzienbare termijn uitbreiden met 1,5 miljoen filmconsumenten die nu nog niet betalen voor Nederlandse films, maar die dat wel zouden willen.


Voorwaarde bereiken nieuw publiek
Een belangrijke voorwaarde voor het bereiken van dat nieuwe publiek is de productie van een breder aanbod van genres en type films - voor een groot publiek, crossover en arthouse - en een groter productievolume dan nu het geval is. Daarmee zou de Nederlandse filmproductie beter kunnen inspelen op de wensen van de verschillende publieksgroepen. Verder blijkt een betere spreiding van de films gedurende het jaar stimulerend te werken voor het aantal bezoekers.

Een breder scala aan Nederlandse filmproducties nodig
Ook de frequentie van het bioscoop- en filmtheaterbezoek aan Nederlandse filmproducties kan worden verhoogd. Dat kan onder meer worden gestimuleerd door een betere spreiding door het jaar van de uitbreng van nieuwe Nederlandse filmproducties, meent EYE Film Instituut Nederland. 

Onderzoek ‘Het publiek en de Nederlandse speelfilm’
Dit zijn enkele conclusies en aanbevelingen uit het onderzoek ‘Het publiek en de Nederlandse speelfilm – een verkenning van de nationale markt’, uitgevoerd door de Stichting Filmonderzoek en Paul Verstraeten/Filmtest, in opdracht van EYE Film Instituut Nederland, de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). De resultaten van het onderzoek zijn dinsdagmiddag 1 oktober in Utrecht gepresenteerd op het Nederlands Film Festival.

Taal en herkenbaarheid
De taal en herkenbaarheid zijn belangrijk voor de uitgesproken voorkeur voor Nederlandse filmproducties. Dat is vooral de reden voor de populariteit van Nederlandse filmproducties bij jongeren, ouderen (55+), ouders met jonge kinderen, lager opgeleiden en het publiek dat niet in de grote steden woont. Ouderen geven om die reden zelfs eerder de voorkeur aan Nederlandse filmproducties dan aan Amerikaanse.


In 10 jaar 6% stijging voorkeur Nederlandse filmproducties
De concurrentiekracht van Nederlandse filmproducties ten opzichte van het Amerikaanse aanbod is in de afgelopen tien jaar toegenomen. Als het publiek blindelings zou moeten kiezen geeft 21% van de Nederlanders de voorkeur aan een Nederlandse filmproductie en 38% aan een Amerikaanse. De rest van het publiek heeft geen specifieke voorkeur. Tien jaar geleden zou nog maar 15% kiezen voor een Nederlandse filmproductie.


Nu en tien jaar geleden
Het publieksonderzoek laat verder zien dat het belang van Nederlandse filmproducties groot is. De helft van de volwassen Nederlanders kijkt graag naar Nederlandse filmproducties en bijna elke volwassen Nederlander (94%) ziet ook daadwerkelijk Nederlandse filmproducties. De grootste groep (81%) doet dit via de gratis tv-zenders en meer dan de helft (53%) van de Nederlanders betaalt ook voor Nederlandse filmproducties in de bioscoop, het filmtheater of om die thuis te zien. In vergelijking met tien jaar geleden spreekt de Nederlandse filmproductie tegenwoordig bredere groepen aan. Dat blijkt onder meer uit de toegenomen waardering: 60% van de Nederlanders vindt Nederlandse filmproducties beter geworden. Vooral onder jongeren (16-23 jaar) is de waardering in tien jaar sterk toegenomen.

Oxford Economics bepleit actief stimuleringsbeleid overheid
De aanbevelingen van het publieksonderzoek sluiten aan bij het eerder gepresenteerde onderzoek Economic contribution of the Dutch film and audio-visual industry van onderzoeksinstituut Oxford Economics, dat een actief stimuleringsbeleid bepleit van de Nederlandse overheid in de vorm van een fiscale of economische maatregel.


Het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een uitgebreid kwantitatief onderzoek onder een representatief panel van 8000 respondenten van 16 jaar ouder. Na enkele selectievragen over filmconsumptie en een algemeen oordeel over Nederlandse filmproducties, hebben ruim 4000 mensen vragen beantwoorden over hun voorkeuren en behoeften ten opzichte van Nederlandse speelfilms. Daarnaast is er een aanvullend onderzoek uitgezet onder ruim 600 10 t/m 15 jarigen. Het onderzoeksrapport wordt deze week gepubliceerd en kan hier worden gedownload.

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...