Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-09-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Crisis heeft negatief effect inkomsten poppodia

Crisis heeft negatief effect inkomsten poppodia

Het gemiddeld aantal popconcerten en clubavonden per poppodium is opnieuw afgenomen in 2012. Ook de publieksinkomsten per poppodium zijn in 2012 gedaald. Dit blijkt uit ‘Poppodia in Cijfers 2012’, de jaarlijkse publicatie van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF). In 2012 realiseerden de poppodia een gezamenlijke omzet van €103,1 miljoen. In 2011 daalde voor het eerst in de geschiedenis de gemiddelde omzet per podium (van €2,1 miljoen naar €1,9 miljoen per podium) met maar liefst 10,5%.

Gemiddeld aantal bezoekers gestabiliseerd
Dit was gedeeltelijk het effect van een vergelijking met een andere populatie van poppodia, maar gedeeltelijk ook het effect van de economische crisis en teruglopende publieksinkomsten.
Door gemiddeld meer bezoekers per concert is het aantal bezoeken (3,3 miljoen bezoekers) desondanks gestabiliseerd.


Concurrentiepositie poppodia op vrijetijdsmarkt wordt niet beter
De Nederlandse poppodia hebben sinds begin 2008 te kampen met teruglopende publieksinkomsten, terwijl artiestengages, werkgeverslasten en huisvestingskosten blijven stijgen. Horecabestedingen van bezoekers lopen terug en de entreeprijzen stijgen al een aantal jaren sneller dan de koopkracht. De stijging van entreeprijzen is bovendien groter dan bij andere vrijetijdsbestedingen, waardoor de concurrentiepositie van poppodia op de vrijetijdsmarkt niet beter wordt.


Poppodia als belangrijke deelsector podiumkunsten in gevaar
Desondanks slaagden de poppodia er in 2012 opnieuw in om gezamenlijk een klein positief resultaat te behalen. Het merendeel van de organisaties speelt tijdig in op teruglopende publieksinkomsten en blijft binnen de financiële kaders. De door de sector genomen maatregelen hebben op korte termijn tot resultaat geleid, maar zal de kansen voor nieuw talent en artistiek innovatieve programmering in de weg zitten. Op de lange termijn is dit schadelijk voor de positie van de poppodia als belangrijke deelsector van de podiumkunsten.


Reden tot zorg gezonde exploitatie poppodia in de toekomst

Het bescheiden positieve financiële resultaat van de poppodia zegt niets over de mate waarin culturele en maatschappelijke doelstellingen worden gehaald. Volgens het VNPF is er reden tot zorg voor een gezonde exploitatie van poppodia in de toekomst. De crisis duurt voort. In het jaar 2013 worden de eerder aangekondigde bezuinigingen op gemeentelijke subsidies daadwerkelijk een feit. Daarnaast zullen de nieuwe bezuinigingen en de decentralisatie van de gemeente verdere druk zetten op de financiering van deze gemeenten.

Link: http://vnpf.nl/media/files/vnpf-poppodia-in-cijfers-2012.pdf
Trefwoorden: cultuur, bezoekersaantallen, inkomsten, poppodia, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...