Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-09-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Vrijetijd groeit als economische motor voor Twente

Vrijetijd groeit als economische motor voor Twente

Het economische belang van en de bekendheid met de vrijetijdssector in Twente groeit. Deze groei is te constateren in het aantal overnachtingen van binnenlandse vakantiegangers, de bekendheid van Twente als toeristische regio, de bestedingen uit meerdaags verblijf en het aantal banen. Ook in vergelijking met een aantal andere sectoren in Twente is de vrijetijdseconomie een positieve uitzondering waar het economische groei betreft. Blijven investeren is nodig om deze positieve trend te laten doorzetten.


Groei van zowel economisch belang als bekendheid

Tegen alle ontwikkelingen in groeit het economisch belang van én de bekendheid met de vrijetijdssector in Twente. Over het jaar 2012 vertonen het aantal binnenlandse vakantiegangers (3,4 miljoen overnachtingen), de bekendheid van Twente als toeristische regio (in de top 5), de bestedingen uit meerdaags verblijf (120 miljoen euro) en het aantal banen (bijna 17.000) een lichte groei. Dat blijkt onder meer uit de werkgelegenheidscijfers van LISA, de cijfers van het Continu Vakantie Onderzoek (CVO) en de monitor Bekendheid Toeristische Regio's.


Groei in toeristische overnachtingen en bekendheid regio Twente
De toeristische overnachtingen van Nederlanders in Twente maakten de afgelopen vijf jaar een positieve ontwikkeling door, daar waar deze landelijk stagneerden. Sinds dit jaar staat Twente ook in de top vijf van meest bekende toeristische regio's in Nederland, dat blijkt uit onderzoek onder bijna 2.900 Nederlanders. Een aantal jaren geleden was dat nog de tiende plaats. Andere bekende regio's zijn de Veluwe, Zeeland, (Zuid-)Limburg en de Achterhoek. De spontane bekendheid van Twente is bovendien toegenomen in de afgelopen vijf jaar.


Vergelijking met andere sectoren
Ook in vergelijking met een aantal andere sectoren in Twente is de vrijetijdseconomie een positieve uitzondering waar het economische groei betreft. Zo telt de agrarische sector in Twente momenteel 9.600 banen en laat deze sinds 2009 een daling in de werkgelegenheid zien, waar het aantal banen in de vrijetijdssector naar bijna 17.000 is gegroeid. 


Waarschuwende woorden van portefeuillehouder

Hans van Agteren, portefeuillehouder recreatie en toerisme van Regio Twente, is blij met de ontwikkeling van toeristisch Twente, maar laat tegelijkertijd een waarschuwend geluid horen. "Een fantastisch resultaat waar we met elkaar in Twente op voort kunnen bouwen. Maar dit betekent zeker niet dat we achterover kunnen leunen. Zo staan landelijk het aantal vrijetijdsactiviteiten en daarmee samenhangende bestedingen onder druk. Twente vertoont een vergelijkbaar beeld waar het de dagjes uit betreft. In het belang van de lokale en regionale economie zullen we daarom ook in de komende jaren met elkaar, letterlijk en figuurlijk, werk moeten blijven maken van vrijetijd."


Stakeholders moeten blijven investeren

Anna Waanders, directeur van het Twents Bureau voor Toerisme, sluit zich aan bij de woorden van de regiobestuurder: "Ondernemers, overheden, VVV's en de marketingorganisaties in stad en streek zullen flink moeten blijven investeren om toerisme, recreatie en vrijetijd als belangrijke motor voor de Twentse economie zijn sterke positie te laten behouden. De concurrentie, in binnen- en buitenland, zit niet stil. Twente top-of-mind in het vakantiekeuzeproces van de Nederlandse, Vlaamse en Duitse gast vraagt behalve om een goed product om blijvende aandacht voor promotie."


Investeringen van de afgelopen jaren
Ondernemers en overheden (Provincie Overijssel, Regio Twente en gemeenten) hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in de toeristische promotie en marketing van Twente (via het TBT), de routestructuren (fiets- wandel-, mountainbike en ruiter- en menroutenetwerk) en de toeristische productontwikkeling. Ook de komende jaren zal de toeristische sector vanuit het programma Marketing Impuls Toerisme Overijssel (MITO) werken aan de verdere versterking van de vrijetijdseconomie. Uiteindelijk doel is het aandeel van Overijssel en Twente op de binnenlandse vakantiemarkt te verhogen.


Link: http://www.regiotwente.nl/algemene-informatie/persberichten/558-vrijetijd-groeit-als-economische-motor-voor-twente
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: twente, toerisme, bestedingen, werkgelegenheid, vakanties, inkomend toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.