Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-09-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Vrijetijd groeit als economische motor voor Twente

Vrijetijd groeit als economische motor voor Twente

Het economische belang van en de bekendheid met de vrijetijdssector in Twente groeit. Deze groei is te constateren in het aantal overnachtingen van binnenlandse vakantiegangers, de bekendheid van Twente als toeristische regio, de bestedingen uit meerdaags verblijf en het aantal banen. Ook in vergelijking met een aantal andere sectoren in Twente is de vrijetijdseconomie een positieve uitzondering waar het economische groei betreft. Blijven investeren is nodig om deze positieve trend te laten doorzetten.


Groei van zowel economisch belang als bekendheid

Tegen alle ontwikkelingen in groeit het economisch belang van én de bekendheid met de vrijetijdssector in Twente. Over het jaar 2012 vertonen het aantal binnenlandse vakantiegangers (3,4 miljoen overnachtingen), de bekendheid van Twente als toeristische regio (in de top 5), de bestedingen uit meerdaags verblijf (120 miljoen euro) en het aantal banen (bijna 17.000) een lichte groei. Dat blijkt onder meer uit de werkgelegenheidscijfers van LISA, de cijfers van het Continu Vakantie Onderzoek (CVO) en de monitor Bekendheid Toeristische Regio's.


Groei in toeristische overnachtingen en bekendheid regio Twente
De toeristische overnachtingen van Nederlanders in Twente maakten de afgelopen vijf jaar een positieve ontwikkeling door, daar waar deze landelijk stagneerden. Sinds dit jaar staat Twente ook in de top vijf van meest bekende toeristische regio's in Nederland, dat blijkt uit onderzoek onder bijna 2.900 Nederlanders. Een aantal jaren geleden was dat nog de tiende plaats. Andere bekende regio's zijn de Veluwe, Zeeland, (Zuid-)Limburg en de Achterhoek. De spontane bekendheid van Twente is bovendien toegenomen in de afgelopen vijf jaar.


Vergelijking met andere sectoren
Ook in vergelijking met een aantal andere sectoren in Twente is de vrijetijdseconomie een positieve uitzondering waar het economische groei betreft. Zo telt de agrarische sector in Twente momenteel 9.600 banen en laat deze sinds 2009 een daling in de werkgelegenheid zien, waar het aantal banen in de vrijetijdssector naar bijna 17.000 is gegroeid. 


Waarschuwende woorden van portefeuillehouder

Hans van Agteren, portefeuillehouder recreatie en toerisme van Regio Twente, is blij met de ontwikkeling van toeristisch Twente, maar laat tegelijkertijd een waarschuwend geluid horen. "Een fantastisch resultaat waar we met elkaar in Twente op voort kunnen bouwen. Maar dit betekent zeker niet dat we achterover kunnen leunen. Zo staan landelijk het aantal vrijetijdsactiviteiten en daarmee samenhangende bestedingen onder druk. Twente vertoont een vergelijkbaar beeld waar het de dagjes uit betreft. In het belang van de lokale en regionale economie zullen we daarom ook in de komende jaren met elkaar, letterlijk en figuurlijk, werk moeten blijven maken van vrijetijd."


Stakeholders moeten blijven investeren

Anna Waanders, directeur van het Twents Bureau voor Toerisme, sluit zich aan bij de woorden van de regiobestuurder: "Ondernemers, overheden, VVV's en de marketingorganisaties in stad en streek zullen flink moeten blijven investeren om toerisme, recreatie en vrijetijd als belangrijke motor voor de Twentse economie zijn sterke positie te laten behouden. De concurrentie, in binnen- en buitenland, zit niet stil. Twente top-of-mind in het vakantiekeuzeproces van de Nederlandse, Vlaamse en Duitse gast vraagt behalve om een goed product om blijvende aandacht voor promotie."


Investeringen van de afgelopen jaren
Ondernemers en overheden (Provincie Overijssel, Regio Twente en gemeenten) hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in de toeristische promotie en marketing van Twente (via het TBT), de routestructuren (fiets- wandel-, mountainbike en ruiter- en menroutenetwerk) en de toeristische productontwikkeling. Ook de komende jaren zal de toeristische sector vanuit het programma Marketing Impuls Toerisme Overijssel (MITO) werken aan de verdere versterking van de vrijetijdseconomie. Uiteindelijk doel is het aandeel van Overijssel en Twente op de binnenlandse vakantiemarkt te verhogen.


Link: http://www.regiotwente.nl/algemene-informatie/persberichten/558-vrijetijd-groeit-als-economische-motor-voor-twente
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: twente, toerisme, bestedingen, werkgelegenheid, vakanties, inkomend toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...