Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Half miljoen bezoekers voor Uitmarkt

Half miljoen bezoekers voor Uitmarkt
De 36ste editie van de Uitmarkt trok dit jaar meer dan een half miljoen bezoekers naar het Museumplein en het Leidseplein in Amsterdam. Deze bezoekers hebben kunnen genieten van zo’n 355 verschillende gratis toegankelijke optredens op 30 podia en van presentaties van zo’n 200 culturele instellingen. Voor boeken en schrijvers kon de Uitmarktbezoeker dit jaar terecht op Manuscripta, voor het eerst onderdeel van de Uitmarkt. De sfeer was uitermate goed door het zomerse weer.

Nieuw talent en samenwerking
De Uitmarkt stond dit jaar in het teken van nieuw talent. Een speciale broedplaats aan de rand van het Uitmarkt-terrein bood jonge makers een open podium. Verschillende culturele instellingen kozen er dit jaar voor zich gezamenlijk te presenteren. Waaronder de Museumpleininstellingen (Van Gogh Museum, Het Koninklijk Concertgebouw, Rijksmuseum en Stedelijk Museum) en de instellingen in de Amsterdamse Plantagebuurt (o.a. Joods Historisch Museum, Hermitage Amsterdam en De Appel).

Crowdfunding
De campagne Cultuur, Daar Geef Je Om bood Uitmarktbezoekers hulp bij het ontdekken hoe zij hun steentje kunnen bijdragen aan hun favoriete theatergroep, museum, festival of andere culturele organisatie. Crowdfundingplatform Voordekunst had een eigen stand met daarin een podium waar jonge theatermakers optraden en via een pinapparaat geld ophaalden bij het aanwezige publiek.

Over Uitmarkt
De Uitmarkt wordt in opdracht van Stichting Uitmarkt georganiseerd door De Vries Producties. Stichting Amsterdam Marketing verzorgt de marketing, redactie en publiciteit van en informatievoorziening over de Uitmarkt. De Uitmarkt heeft als doel: het bevorderen van cultuurparticipatie door een zo breed mogelijk publiek te laten kennismaken met het rijke en gevarieerde aanbod voor het komende seizoen. De doelgroep bestaat uit (potentieel) cultureel geïnteresseerden uit heel Nederland.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, theater

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...