Geplaatst op: 16-09-2015
Auteur: Hans Dominicus

Zo makkelijk kan het dus…

Zo makkelijk kan het dus…

Ik ben weer eens toerist. En dan verwonder je je erover hoe makkelijk het kan zijn. In vrijwel alle grote steden in Duitsland kun je met een dagkaart het lokale openbaar vervoer benutten, ongeacht welke maatschappij. Ik ken dat ook van Londen, waar alles op je Oyster Card geladen kan worden. Die kaart heb ik al vanaf het begin en het plastic gaat niet stuk en blijft werken, heel anders dan in Nederland. Gelukkig is men in het kader van een EU samenwerking al heel ver met het regelen van één kaart die technisch alle producten kan laden en afgeven, ongeacht of dat in Londen of Parijs is. Zo makkelijk kan het dus…


In het viersterren stadshotel waar ik een paar dagen logeer verplaatsen ze zich steeds in de andere partij. OV kaartjes zoals enkeltjes, meerrittenkaarten en verschillende dagkaarten zijn te koop bij de receptie. Hoef je niet eerst naar een verkooppunt of automaat. Voor de hond een waterbakje in de hal. Voor de taxichauffeur koffie of thee, om het wachten op gasten te bekorten en voor de haastige reiziger staat er een thermosbeker met koffie voor nog geen 5 euro. Heb ik bij de Kiosk op de stations als ik naar mijn werk ga nog nooit gezien! Zo gemakkelijk kan het dus.....


Ik ben in een muziekstad, zo blijkt. Had ik er nooit mee geassocieerd. Er woonden en werkten grote componisten. Geboortehuizen, muziekacademies en concertzalen maken dat tastbaar voor wie dat wil. Duidelijk genummerde en herkenbare bordjes voor de panden, verwijzing naar het volgende en vorige punt (je hebt mensen zoals ik die een route persé tegen de richting in willen lopen). En verschillende telefoonnummers die je kunt bellen om je in je eigen taal het verhaal te horen dat erbij hoort. En in het wegdek stilistisch fraai vormgegeven RVS aanduidingen die de looproute duiden. Zo gaat een stad snel voor je leven. Zo simpel en doeltreffend kan het dus…


In Shanghai, waar ik vorig jaar was, hebben ze een telefoonnummer voor buitenlandse toeristen. Dat nummer kun je bellen als je er niet uitkomt met de taal, of op een andere manier hulp nodig hebt. Een soort wegenwacht voor toeristen. Er wordt verstaanbaar Engels gesproken en het maakt dat je toch relaxter op pad gaat in een stad waar je de taal niet verstaat, maar ook niet kunt lezen. Zo gemakkelijk kan het dus…


Gastvrijheid is niet moeilijk. Je moet logisch nadenken en in de huid van je gast, de bezoeker kruipen. Je komt dan tot andere oplossingen dan je misschien gewend bent. Succesvol ondernemen is niet te leren in de schoolbanken. De eigen insteek van de ondernemer, zijn of haar wil om echt vanuit de gast te denken, kan het onderscheid maken. Het maakt niet uit of het een hotel of een hele bestemming is. Zo gemakkelijk is het dus…

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, gastvrijheid

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
18/03/24
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
12/03/24
Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca
Toch is de inflatie voor de consument nog steeds aan de hoge kant. Voor bedrijven in de vrijetijdseconomie is er een lichtpuntje. De prijzen voor onder meer groenten en vlees stijgen minder hard dan het gemiddelde inflatiecijfer.
05/03/24
Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken
Door toenemende drukte op camperlocaties is er een grote toename van het vooraf boeken van een overnachtingsplek voor camperaars om er zeker van te zijn dat er een plek is.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
29/02/24
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...