Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-06-2015
Auteur: Marc Gerlings

Recreatie & Toerisme juni 2015: Grootse accommodaties

Recreatie & Toerisme juni 2015: Grootse accommodaties

Op donderdag 25 juni kwam vakblad Recreatie & Toerisme juni 2015 uit. Hieronder de editorial van dat nummer dat de samenhang aan artikelen en vakinformatie weergeeft. In de komende twee weken worden alle artikelen online geplaatst.


Waait door Nederland een wilde design storm? Je denkt van wel als je de stroom aan ideeën ziet voor verblijfsaccommodaties. Het zijn soms kleine plannen die je inspiratie tot grote hoogte aanwakkeren. Dan opeens gaat het om een miljoenen project, bij de Grevelingen. Daarin zie je de kracht van een grootse sector. Van klein tot groot, het is doordacht en vervuld van de intentie om beter te worden. Dat weerspiegelt zich in het tweeluik, ‘Voorbij de bungalow en de uitvouwbare tent’ en ‘Hoe word je de beste accommodatie van Nederland?’ (pagina 60 tot en met 63 en pagina 42 tot en met 44). Misschien vind je de accommodaties van UrbanCampsite te klein en te onbeduidend in economische omvang. Het zijn wel de parels in vormgeving en denkproces over hoe mensen willen overnachten. Ook grote ontwikkelaars en bekende architecten houden deze vernieuwingen in de gaten. Het adagium is dat de bezoeker komt voor een goed bed maar de locatie en het verhaal rond de manier van overnachten winnen aan terrein. Daar tegenover staat een groots project voor long stay in Amsterdam van Nederlandse ontwikkelaars. Als dit Zoku aanslaat kan het in andere landen ook een marktveranderaar zijn. Net die personen die een markt weten open te breken presenteren we graag in dit blad.


In toerisme zien we altijd eigenzinnige figuren. Zij durven op te staan en van iets zachts zoals reizen en recreatie een doordacht business model te maken. Dat zachte kun je omzetten tot euro’s die rinkelen in de kassa, of liever knisperen. Wouter de Waal van Texel is er zo een (pagina 22). Met het eigenzinnige dat in het karakter van de Texelaars zit weet hij een bloeiende industrie op te bouwen. Aan de andere kant van het land werkt Manuel Hezeman (pagina 64). Knap als je van een afgeschreven toeristisch bureau weer een stevige stichting weet te maken.


Dat klinkt allemaal mooi en fladderend. Toerisme is ook groot door zijn rauwe randjes. Omdat toeristen het Anne Frank Huis willen bezoeken of Cimetière du Père-Lachaise. Plekken waar geschiedenis, drama en dood je omarmen. Karel Werdler schreef er een boek over dat sinds mei te koop is: Dark Tourism, De dood achterna. Veel vaklezers kennen zijn werk al maar wat drijft hem om dit uit te zoeken (pagina 34). Om te speuren waarom mensen naar deze donkere destinatie op reis gaan? Een goed gesprek met de mens achter de onderzoeker.

Veel leesplezier!

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme

Trefwoorden: Recreatie Toerisme, accommodaties, management, marketing, beheer, exploitatie

||| Nieuws |||

17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.