Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-11-2014
Auteur: Hans Dominicus

Het is niet meer wat het was

Het is niet meer wat het was

Philips verkoopt zijn lichtdivisie, want het kan daar geen geld meer mee verdienen. Nederland is verbijsterd. Blijft er dan niets van oude ‘waarden’ overeind?

Ogenschijnlijk niet, maar achter de ogenschijnlijke werkelijkheid is meer aan de hand. Wehkamp verdient zijn geld met verkoop van data van consumenten en het postorderen is alleen nodig om die data te verzamelen. En wij denken dat Booking.com zijn geld blijft verdienen met commissie op reserveringen? Businessmodellen veranderen in versneld tempo. Waar zou De Ruijter’s muisjes zijn geld straks mee verdienen?


Toch zien we ook oude zaken uit het verleden terugkomen: de LP begint aan een nieuwe product life cycle. Fietsvakanties zijn weer in. Kleine ambachtelijke brouwerijen nemen elk jaar in aantal toe. Retro in design is gevraagd. Is het zo dat als je maar gewoon doorgaat met waar je altijd goed in was, het vanzelf weer hip wordt? Zoals het beroemde hotel Van der Werff op Schier?

In de tussentijd wordt een product ook vergeten en verguisd. Een doorlopende lijn is het niet. Er is een tijdsaspect: een generatie verschil is vaak nodig voordat er op iets teruggegrepen wordt. Mode en design laten dat duidelijk zien.


Wat wezenlijk anders is, de markt is nu transparanter. Op prijs valt niet meer te concurreren in veel takken van onze sector. ABN AMRO constateert dat duidelijk in haar branchevisie over de hotelsector. Maar wat wordt dan de toegevoegde waarde waar we op nog kunnen verdienen? Redden we dat met storytelling of tracking van webgedrag? Weten we genoeg van de black box van de consument?


De luchthavens en stations worden shopping malls, waarbij het vervoer ondergeschikt lijkt in het verdienmodel. Een ander voorbeeld: beurzen zijn in de klassieke vorm uit. ‘Events’ op bijzondere plaatsen trekken meer. De Libelle zomerweek versus de Huishoudbeurs. Maar het business model is wel hetzelfde, alleen de locatie anders. B2B beurzen hebben voor een deel de slag al wel gemaakt. CLC Vecta heeft, als branchevereniging voor de brede evenementensector, ‘life communication’ als vakgebied benoemd. ITB in Berlijn en WTM in Londen worden al enige jaren voorzien van een zeer aantrekkelijk seminarprogramma, terwijl de Vakantiebeurs daar nu ook op aanhaakt, gesteund door de ANVR, omdat de meerwaarde zit in ontmoeting en communicatie. De veren kunnen dus voortaan digitaal verstrekt worden.


Er verandert veel om ons heen, maar zijn we ons er voldoende van bewust? Kopiëren loont, schreef ik eerder toen ik in China was! En nog steeds denk ik dat we moeten leren goed te kopiëren. Maar wel met kennis van de verschillende wegen van waardecreatie. Want het verdienmodel is niet meer wat het was, dat is zeker.


Hans Dominicus, directeur CELTH.

Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme oktober 2014, nummer 5.

Trefwoorden: verdienmodel, generatieverschil, toegevoegde waarde, storytelling, tracking, waardecreatie

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.