Geplaatst op: 01-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen

Laat u verrassen, doe de Riksja Vakantietest

Laat u verrassen, doe de Riksja Vakantietest

Ik roep het al jaren. De manier waarop wij in de sector ons product aan de man brengen is, zoooo ouderwets. We blijven maar volharden in het aanbieden van huisjes, hotels, vliegtuigen en bestemmingen. Natuurlijk zijn er mensen die per se in een huisje van Center Parcs een korte vakantie willen doorbrengen of mensen die kost wat kost in januari naar Tenerife willen. Maar er zijn ook hele volksstammen die gewoon op vakantie willen en met een ervaring rijker weer naar huis willen gaan. Die maakt het niet uit waar ze naar toe gaan en in welke accommodatie ze overnachten. Ze willen wat meemaken, daar gaat het om!


Dat hebben ze bij Riksja Travel goed begrepen. Natuurlijk ook daar de traditionele inrichting, want loslaten van het vertrouwde is lastig maar ze hebben ook een reistest. Een beetje op de website verstopt maar daarmee kun je ontdekken wat voor een reiziger je bent en welke bestemming bij je past. In twaalf leuke vragen wordt je door de test geleid met werkelijk verrassende resultaten. Zo ben ik een avontuurlijke smulpaap en zijn mijn favoriete vakantielanden Equator, Cambodja en Vietnam.


Het sterke aan de test is dat mij niet is gevraagd naar welke landen ik graag op vakantie ga. Want dan hadden we eerder een Europees lijstje gehad. Nee, uit mijn antwoorden heeft Riksja gedestilleerd welke bestemmingen het best bij mij passen. Natuurlijk met een link naar het aanbod van Riksja maar de resultaten zijn opmerkelijk en zetten me wel aan het denken. Ook voor de Nederlandse bevolking zijn de resultaten opmerkelijk want die wil, ook al weten ze het nog niet, het liefst naar Marokko, Equator of Thailand op vakantie.



Natuurlijk is er op het onderzoek heel wat af te dingen want de wijze waarop de respondenten zijn geworven (de bezoekers van sites van Riksja Travel, Columbus Magazine, Reishonger, Travelvalley, De Wereld in 27 Vakantiedagen en o.a. Azie.nl en Afrika.nl) kunnen geen representatief beeld van de Nederlandse bevolking geven. Daar kunnen zelfs 14.000 respondenten niets aan doen. Het is zelfs de vraag of we uitspraken kunnen doen over de Nederlandse verre reiziger. Je kunt hoogstens spreken over de vakantievoorkeuren van de bezoekers van deze websites die bereid waren de vragenlijst in te vullen.


Toch heeft Riksja naast het presenteren van verrassende vakantielanden, nog iets interessants gedaan. Uit de vragen hebben ze 14 verre vakantietypen ontwikkeld en die wil ik u niet onthouden. Neemt u vooral de percentages met een ‘korreltje zout’ en doe uw voordeel met de profielen want die zijn zeker interessant. Ga ik op zoek naar de overige 12% smulpapen.


De 14 typen vakantiegangers


1. Ontdekkingsreiziger – 21%

Kiest voor individuele keuzevrijheid en verkent de bestemming het liefst met een eigen reisboekje


2. Freek in het wild – 15%

Ultieme natuurliefhebber die het liefst midden in de jungle slaapt


3. VIP – 15%

Gaat graag comfortabel en relaxt op reis, en kiest daarbij voor een bungalow en een ritje op de Vespa


4. Smulpaap – 12%

Ruilt op reis Westers eten in voor een snelle hap op straat


5. Survivor – 8%

Hyperactieve reiziger die continu op weg is om als Livingstone door het land te trekken


6. Local Hero – 6%

Cultuurgericht en verkiest lokale ontmoetingen boven het genieten van een weids uitzicht


7. Reisplanner – 5%

Gaat graag met een gids op pad, en kiest het liefst voor georganiseerde reizen


8. Indiaan – 4%

Wil de lokale wereld ontdekken door echte ervaringen op te doen, bijvoorbeeld door het meehelpen op een plantage


9. Marco Polo – 3%

Gaat voor hoe primitiever hoe beter, slaapt in een bergdorp en gaat voor een ontmoeting met een blaaspijpjager


10. Westerling – 3%

Reist vooral om langs de highlights van een bestemming te gaan


11. Chiller – 2%

Relaxte reiziger die kiest voor een ontspannende eilandhoptour of hangen in de hangmat


12. Citytripper – 2%

Reist vooral naar Westerse bestemmingen en kiest voor bruisende steden


13. Easytarier – 2%

Ontdekt graag de culinaire tradities van de bestemming en kiest daarbij de exotische menukaart


14. Columbus – 2%

Avontuurlijke reiziger die z’n grenzen verlegt; slaapt in een homestay of maakt een meerdaagse trekking door de Himalaya.


Doe zelf de test: http://reistest.riksjatravel.nl/

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, verre reizen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
05/04/24
Exclusief voor leden
Duidelijkheid over beheer oevers langs Friese vaarwegen
Op donderdag 28 maart hebben de veertien gemeenten van het Friese vasteland, Wetterskip Fryslân en Provincie Fryslân een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor het oeverbeheer in Fryslân. Zo is duidelijk wie voor het beheer van de 1.760 kilometer aan oevers langs de Friese vaarwegen verantwoordelijk is.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
11/03/24
Exclusief voor leden
Watersporters nieuwsgierig naar ombouw elektrische of hybride motoren
Van 6 tot en met 10 maart stond het WTC Expo in Leeuwarden in het teken van de watersport tijdens Boot Holland 2024. Duizenden watersportliefhebbers kwamen naar Leeuwarden om de nieuwste trends en ontwikkelingen te ontdekken. Onder meer waren veel bezoekers nieuwsgierig naar elektrische en hybride motoren voor de boot.
28/02/24
Exclusief voor leden
Ecosysteem rond varend erfgoed onder druk
De toekomst van het Nederlands varend erfgoed staat onder druk. Dat komt omdat traditionele verdienmodellen niet meer volstaan omdat eisen van consumenten veranderen. Als de vloot in de toekomst verder krimpt, kan het hele ecosysteem van maritiem erfgoed kritische massa verliezen en verloren gaan.
18/01/24
Exclusief voor leden
Zeeland stelt Fonds Vrijetijdseconomie verder open
Het Zeeuwse investeringsfonds dat eerder alleen open stond voor bedrijven in de verblijfsrecreatie komt ook beschikbaar voor mkb-bedrijven in de dag- en waterrecreatie. De naam van het fonds is ook veranderd naar Fonds Vrijetijdseconomie Zeeland.
22/12/23
82% aangesloten waterrecreanten enigszins actief met duurzaamheid
Dit jaar heeft Waterrecreatie Nederland, net als in 2022, een enquête over duurzame waterrecreatie gehouden onder waterrecreanten en watersporters. De enquête is door 858 actieve watersporters ingevuld.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.