Geplaatst op: 12-09-2013

Rendement omhoog met Masterclass Productiviteitsverbetering

Rendement omhoog met Masterclass Productiviteitsverbetering

Groei in de vrijetijdssector schuilt niet bepaald alleen een nog ruimer aanbod en nog meer gasten. Groei zit vooral in verbetering van het húidige aanbod.


Om die mogelijk te maken, is het van belang de kosten te drukken door productiviteitsverbetering en zo de investeringsmogelijkheden te vergroten en de promotie-activiteiten verder te laten reiken. Onder het motto ‘als het niet uit de lengte komt, moet je het in de breedte zoeken’, heeft de Midpoint Leisure Boulevard in Tilburg daartoe haar Masterclass Productiviteitsverbetering opgezet. Die gaat eind september van start.


Winst uit de lengte of de breedte

Bedrijven moeten hun marge zien te behouden of te vergroten door prestatieverbetering, onder meer van hun bedrijfsmiddelen. De netto omzet per FTE en per activum (bijv. bungalow, kampeerplaats, vierkante meter saunaruimte, restaurantstoel.) moeten omhoog en/of de operationele kosten per product of per bedrijfsactiviteit moeten fors omlaag.


Masterclass: leren van experts en van elkaar

In haar ambitiedocument ‘Dreamport Brabant 2025’ constateerde Leisure Boulevard eerder al de productiviteitsproblemen in de vrijetijdssector: hoge arbeidskosten ten opzichte van productiviteit en (te) lage bestedingen per gastuur. De Masterclass Productiviteitsverbetering biedt ondernemers concrete handvaten om hun productiviteitsbeleid te verbeteren. Voor ontwikkeling van de Masterclass werkte Leisure Boulevard samen met Kamer van Koophandel Brabant, NHTV, RECRON en ZKA. De Masterclass biedt een mix van theorie en (vooral) praktijk. Ondernemers leren zowel van experts van de betrokken organisaties als van elkaar: door volop ervaringen uit te wisselen.


Slimmer werken in vier workshops

De Masterclass Productiviteitsverbetering telt 4 workshops in de periode oktober - december 2013. Met een kleine groep collega-ondernemers (maximaal 15 per Masterclass) werkt u aan verbeteringen voor uw eigen bedrijf. Het volledige programma vindt u vanaf eind augustus op www.kvk.nl/brabantleisure.

Maandagavond 23 september organiseert KvK Brabant het seminar Verbeter je productiviteit; Slimmer werken voor ondernemers in de vrijetijdseconomie. Deelname aan dit seminar is gratis (aanmelden verplicht, via farts@brabant.kvk.nl). Het seminar geeft een compacte inleiding over productiviteitsverbetering en aanvullende informatie over de Masterclass.

Belangstelling voor deelname aan de Masterclass Productiviteitsverbetering? Vragen staat vrij bij Femke Arts van de Midpoint Leisure Boulevard via femkearts@leisureboulevard.nl
Trefwoorden: vrijetijdseconomie, werkgelegenheid, toerisme, banen, rendement, productiviteit

||| Nieuws |||

20/08/25
Exclusief voor leden
Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.
20/08/25
Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.