Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-09-2013

Rendement omhoog met Masterclass Productiviteitsverbetering

Rendement omhoog met Masterclass Productiviteitsverbetering

Groei in de vrijetijdssector schuilt niet bepaald alleen een nog ruimer aanbod en nog meer gasten. Groei zit vooral in verbetering van het húidige aanbod.


Om die mogelijk te maken, is het van belang de kosten te drukken door productiviteitsverbetering en zo de investeringsmogelijkheden te vergroten en de promotie-activiteiten verder te laten reiken. Onder het motto ‘als het niet uit de lengte komt, moet je het in de breedte zoeken’, heeft de Midpoint Leisure Boulevard in Tilburg daartoe haar Masterclass Productiviteitsverbetering opgezet. Die gaat eind september van start.


Winst uit de lengte of de breedte

Bedrijven moeten hun marge zien te behouden of te vergroten door prestatieverbetering, onder meer van hun bedrijfsmiddelen. De netto omzet per FTE en per activum (bijv. bungalow, kampeerplaats, vierkante meter saunaruimte, restaurantstoel.) moeten omhoog en/of de operationele kosten per product of per bedrijfsactiviteit moeten fors omlaag.


Masterclass: leren van experts en van elkaar

In haar ambitiedocument ‘Dreamport Brabant 2025’ constateerde Leisure Boulevard eerder al de productiviteitsproblemen in de vrijetijdssector: hoge arbeidskosten ten opzichte van productiviteit en (te) lage bestedingen per gastuur. De Masterclass Productiviteitsverbetering biedt ondernemers concrete handvaten om hun productiviteitsbeleid te verbeteren. Voor ontwikkeling van de Masterclass werkte Leisure Boulevard samen met Kamer van Koophandel Brabant, NHTV, RECRON en ZKA. De Masterclass biedt een mix van theorie en (vooral) praktijk. Ondernemers leren zowel van experts van de betrokken organisaties als van elkaar: door volop ervaringen uit te wisselen.


Slimmer werken in vier workshops

De Masterclass Productiviteitsverbetering telt 4 workshops in de periode oktober - december 2013. Met een kleine groep collega-ondernemers (maximaal 15 per Masterclass) werkt u aan verbeteringen voor uw eigen bedrijf. Het volledige programma vindt u vanaf eind augustus op www.kvk.nl/brabantleisure.

Maandagavond 23 september organiseert KvK Brabant het seminar Verbeter je productiviteit; Slimmer werken voor ondernemers in de vrijetijdseconomie. Deelname aan dit seminar is gratis (aanmelden verplicht, via farts@brabant.kvk.nl). Het seminar geeft een compacte inleiding over productiviteitsverbetering en aanvullende informatie over de Masterclass.

Belangstelling voor deelname aan de Masterclass Productiviteitsverbetering? Vragen staat vrij bij Femke Arts van de Midpoint Leisure Boulevard via femkearts@leisureboulevard.nl
Trefwoorden: vrijetijdseconomie, werkgelegenheid, toerisme, banen, rendement, productiviteit

||| Nieuws |||

05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.