Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-11-2024
Auteur: Evelyn Borgsteijn

Vakantieparken als Mini-Dorpjes: een vloek of een zegen?

Vakantieparken als Mini-Dorpjes: een vloek of een zegen?

Op een zwoele zomerdag stroomden gezinnen toe naar Wortelpop bij Camping & Vakantiepark Beerze Bulten in de gemeente Ommen. Terwijl de kinderen genoten van optredens van hun favoriete artiesten, hielden de ouders een praatje met lokale bewoners die ambachtelijke producten aanboden. Dit festival is een perfect voorbeeld van hoe de waarde van een camping niet ligt in zijn isolatie, maar in zijn verbondenheid met de omgeving.

We spreken vaak over de noodzaak van balans, vooral in het kader van overtoerisme. We benadrukken het belang van duurzame groei, het behoud van natuurlijke en culturele hulpbronnen en het waarborgen van een positieve ervaring voor zowel toeristen als lokale bewoners. Maar er is ook aandacht nodig voor de balans tussen de voorzieningen op campings en die in de omliggende regio’s.

Steeds vaker zien we campings die zichzelf omvormen tot afgesloten, zelfvoorzienende gemeenschappen, waar gasten alles binnen handbereik hebben. Maar dit gemak komt met een prijs. Zonder de authenticiteit en de unieke kenmerken van de omgeving verliezen campings hun onderscheidende kracht. Zelfs de grootste ketens kunnen niet ontsnappen aan deze waarheid: de ligging en de band met de lokale omgeving bepalen in grote mate de aantrekkingskracht op toeristen. Een camping die zich afschermt van zijn omgeving, ondermijnt niet alleen de lokale economie, maar ook zijn eigen bestaansrecht.

Toeristen zijn geen passieve gebruikers van een regio; ze zijn gasten. Hun interactie met de lokale bewoners is geen bijzaak, maar de kern van een waardevolle vakantie-ervaring. Wanneer toeristen bijdragen aan de lokale economie—of het nu gaat om een bezoek aan de dorpsbakker, het meedoen aan een lokaal festival, of een diner in een regionaal restaurant—worden ze onderdeel van de ‘community’. Dit zorgt voor wederzijds begrip en waardering. Zonder deze interactie blijft er van de vakantiebeleving weinig over, en groeit de afstand tussen toeristen en de bewoners.

Gelukkig zijn er uitzonderingen die laten zien hoe het wél moet. Wortelpop, dat niet alleen campinggasten maar ook lokale bewoners samenbrengt, bewijst dat campings en bewoners elkaar kunnen versterken. Het aanbieden van lokale producten in campingwinkels, zoals bij Vakantiepark Mölke in Zuna (Twente), doet meer dan alleen inkomsten genereren; het verbindt toeristen met de regio en versterkt de lokale economie. Tegelijkertijd wordt daarmee ook de verbinding met het platteland gelegd, het geeft een gezicht aan agrarische ondernemers, en draagt bij aan een gezonde en leefbare regio, waar toeristen ook hun steentje aan bijdragen.

Het werkt dus ook andersom: voor bewoners in kernen waar steeds meer faciliteiten verdwijnen kunnen deze campings er dan zelfs misschien wel voor zorgen dat de leefbaarheid bewaard blijft: is de dorpssupermarkt verdwenen? Dan gaan we naar de campingmarkt. Maken we gebruik van de campingspa, het zwembad, etc. En ook daar zijn voorbeelden van te vinden. Of kunnen de parken juist zorgen voor een aanvullend aanbod dat in het dorp zelf niet te vinden is.

Campings of vakantieparken spelen dus een steeds grotere rol in de regio. Hun waarde ligt niet in isolatie, maar in de verbondenheid met hun omgeving. De toekomst van succesvol toerisme ligt in de samenwerking tussen campings en lokale bewoners, waarvan beiden profiteren en toeristen meer krijgen dan alleen een verblijf; ze krijgen een ervaring die geworteld is in de authenticiteit van de regio en waarbij bewoners gebruik kunnen maken van de faciliteiten van de camping en toeristen van de faciliteiten van het dorp of de stad. Alleen dan kunnen we spreken van een duurzaam toeristisch model dat iedereen ten goede komt.

Trefwoorden: beleid, bewoners, toerisme, recreatie, verblijfsrecreatie, balans, overtoerisme, gemeenschappen, verbinding, platteland, evenementen

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.