Geplaatst op: 25-03-2024
Auteur: Herre Dijkema

Beste Femke

Beste Femke
Afbeelding van Iulian Ursache via Pixabay

Een paar jaar geleden ben jij een strijd begonnen tegen overlast gevende zuip- en blowtoeristen. In plaats van dronken mannen die hun vrijgezellenfeest in Amsterdam komen vieren of hordes die van cruiseschepen af komen rollen, kiest de stad liever voor de rustigere en meer bestedende cultuurbezoeker. 


En eerlijk is eerlijk: ik begrijp dat wel. Amsterdam zucht al jaren onder toenemende aantallen bezoekers uit binnen- en buitenland en veel van die bezoekers voegen weinig waarde toe aan de stad. Met gevaar voor eigen leven een straat oversteken, terwijl er een groep dronken Britten luid schreeuwend over straat zwalkt: het is weinig verheffend en bovendien irritant voor de bewoners van de stad zelf. Laat staan wat die bewoner ’s morgens voor zijn deur aantreft als de nachtbrakers de WC niet meer op tijd konden vinden….


Over de problemen zijn we het dus wel eens, over de oplossingen helaas minder. Of het nu gaat over het weghalen van de letters IAmsterdam, het verplaatsen van de cruiseterminal of het maken van filmpjes om overlastgevende Britten te weren uit de stad: het zijn allemaal ideeën vanuit het gemeentehuis met een hoge symbolische, maar eveneens weinig effectieve waarde. Het gebruikelijke adagium dat iedereen verstand heeft van marketing, gaat hier ook op. Men lijkt niet gehinderd door enige echte kennis van doelgroepen, communicatie en content. Want het merk IAmsterdam kun je beter op een andere manier laden dan weghalen, die cruiseschepen leggen nu in Rotterdam aan om vervolgens hun passagiers met bussen naar Amsterdam te sturen en die filmpjes bereikten de gewenste doelgroep nooit. Het probleem werd er overigens ook niet kleiner van, sterker nog: in 2023 waren er meer toeristen in Amsterdam dan ooit.


In plaats van symbolische acties is het de hoogste tijd voor een aanpak die wél effect sorteert. En dat lukt Amsterdam niet alleen, zelfs niet in metropoolregio-verband. Het probleem van Amsterdam is ook het probleem van Nederland. Datzelfde geldt voor Giethoorn, de Zaanse Schans of, voor mij dichter bij huis, de Veluwezoom. De overeenkomst tussen al deze plekken die te maken hebben met te veel bezoekers op het verkeerde moment: Nederland heeft geen nationale visie op toerisme. Daarnaast werken het Rijk, de provincies en de gemeenten in het geheel niet samen op dit o zo belangrijke thema. Er wordt, ook nu in de coalitieonderhandelingen, gesproken over de energietransitie, wonen, immigratie en stikstof, maar met geen woord over toerisme. Het is nog steeds geen beleidsthema waar alle overheden en bedrijfsleven in samenwerken. Misschien is het een kwestie van tijd: alle cijfers en alle trends wijzen op een verder groeiend aantal bezoekers aan en in ons land. Er komen bovendien naar verwachting ruim 1,5 miljoen inwoners bij tot 2050 volgens recent onderzoek van het WNF. Het aantal plekken waar het té druk wordt, zal dus alleen maar toenemen. De irritatie, de overlast en de intolerantie als gevolg daarvan natuurlijk ook. 


Liever dan daarop te wachten, pak ik samen met jou en met anderen de handschoen op om gezamenlijk een werkende strategie te bedenken. Ik gun ons mooie land, jouw prachtige stad en ons allemaal immers een duurzaam leefbare woonomgeving, maar ook voldoende ruimte voor recreatie en vertier. Graag trek ik daarin samen met jou op; zullen we een afspraak maken?


Hartelijke groeten,

Herre Dijkema

Directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/07/24
Hoe Strava voor beleidsmakers werkt
Nederlanders zijn fervente wandelaars, maar waar wandelen ze precies? Dankzij Strava Metro, een app die fiets-, hardloop- en wandelprestaties bijhoudt, is het nu mogelijk om dit te achterhalen. Wandelnet heeft samen met Track-landscapes en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheden van Strava’s wandel- en hardloopdata onderzocht.
15/07/24
Utrecht zet eigen adviesraad voor leefomgeving op
Nu Gedeputeerde Staten vijf leden hebben benoemd voor de adviesraad, kan deze van start gaan. Op 28 mei 2024 werd Klaas Verschuure al benoemd als voorzitter van de adviesraad. De overige leden zijn: Hugo Hegeman, Thessa Fonds, Els van Grol, Jan van Kuijk en Alexander van der Vooren.
15/07/24
Exclusief voor leden
Hoogste punt bereikt bouw Chimpanseevallei Dierenpark Amersfoort
Dierenpark Amersfoort heeft het hoogste punt in de bouw van de nieuwe Chimpanseevallei bereikt. Tot twaalf meter hoogte wordt de grootste netconstructie van het park met de hand vastgezet.
12/07/24
Spoorpark in Amsterdam officieel geopend
De Amsterdammers krijgen er een nieuw buurtpark bij in stadsdeel West. Het park ligt naast het spoor van metro 51, en heeft daarom de toepasselijke naam Spoorpark. Meer recreatiegroen was nodig door nieuwe woningbouw.
10/07/24
Op Texel fiets je over water
In het gebied Schettersweid op het Waddeneiland Texel is een nieuw drie meter breed fietspad aangelegd dat deels over het water van het natuurgebied gaat.
09/07/24
Rli: Overheid stuur ook op kwaliteit leefomgeving
Burgers meten hun welvaart af aan meer dan hun materiële welzijn. Het gaat hen ook om factoren als gezondheid, veiligheid, de kwaliteit van hun woon- en leefomgeving of de kwaliteit van het onderwijs, meldt adviesorgaan van de overheid Rli.
05/07/24
Koninklijk rijtuig naar Spoorwegmuseum
Tijdens het staatsbezoek van de koninklijke familie aan België in 2023 werd bekend dat het koninklijke rijtuig SR10 met pensioen ging. Komende vrijdag 12 juli wordt het rijtuig door Wouter Koolmees, president-directeur van NS, officieel overgedragen aan het Spoorwegmuseum.
05/07/24
Ook na coronajaren blijven we wandelen
In 2023 liepen Nederlanders in totaal 6,9 miljard kilometer buitenshuis. Dat is 5 procent minder dan in 2022, maar bijna een derde meer dan in pre-coronajaar 2019. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.