Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-05-2024
Auteur: Menno Stokman

Driven nationally, delivered locally

Driven nationally, delivered locally

In april vond in Nieuwspoort het debat plaats over de bezoekerseconomie in 2050. Dolf Jansen opende op sterke eigen wijze de show en Mathijs Bouwman benadrukte kundig de grote uitdagingen waar het gastvrijheidsdomein – de wereld van leisure, toerisme en vrijetijd – voor staat: een groeiende krapte aan ruimte en arbeidskrachten. Nog belangrijker: beide zullen deze hele eeuw aanwezig zijn en zelfs verder toenemen. Zij vereisen innovatie en handelen van het gastvrijheidsdomein, zowel nationaal, provinciaal als lokaal.

Toch gingen de alarmbellen in de zaal niet af … ook niet toen de aanwezige (zowaar twee!) Tweede Kamerleden aangaven dat toerisme niet op de agenda staat in Den Haag (inderdaad: niet laag, maar niet!). Wellicht ook niet zo gek, want het niveau van de verdere bijeenkomst ontsteeg het kolderieke marketinggeneuzel waar de toerismesector en haar DMO’s zich al decennia mee profileren, nauwelijks. En dat terwijl we echt moeten (!) opschalen qua urgentieniveau. We moeten de grote uitdagingen van het gastvrijheidsdomein aangaan. We hebben immers te maken met een forse toename van de bevolking. Van de huidige 17,9 miljoen mensen anno nu groeien we naar 18,5 miljoen mensen in 2030 tot uiteindelijk meer dan 20 miljoen rond 2050. Tegelijkertijd zal het aantal inkomende toeristen toenemen met meer dan 35% tot meer dan 30 miljoen. Niet in 2050 maar al in 2030. Dit resulteert in een verdere krapte op arbeidsmarkt, een krapte en vastlopende infrastructuur en een krapte in de fysieke ruimte. Bijkomende opgaven qua verduurzaming en het behoud van de ‘licence to operate’ maken de puzzel van een domein dat vooral uit MKB-bedrijven bestaat, compleet.

Er is echt noodzaak om leisure, tourism & hospitality hoger op de agenda te krijgen. Het domein moet een positie krijgen in de agenda’s van Rijk, provincies en gemeenten. Hoe? Met het benoemen van het belang van de sector met alleen cijfers als de economische impact, is bovenstaande tot op heden niet gelukt. We moeten het over een andere boeg gooien: we zullen moeten escaleren. We moeten het perspectief veranderen, van een gastvrijheidsdomein volop marketing- en ondernemerskansen naar een bestemming die echt vastloopt als er niet gehandeld wordt. Als we dat niet (willen) doen voor de internationale bezoeker, dan toch zeker voor de bewoners die ook willen recreëren?

Mogelijk dat de inrichting van de nieuwe ‘Landelijke Raad voor Toerisme & Recreatie’ een tussenstap vormt in deze escalatie. Randvoorwaarde is dat de Landelijke Raad – met het onderliggende ecosysteem van samenwerkende en handelende overheden, brancheorganisaties en kennisinstellingen – wel een vuist kan maken en op nationaal niveau zorgt voor beleid en actie. En dat het faciliteert met data, kennis & inzichten en met lobby de grootse opgaven van het gastvrijheidsdomein weet te adresseren. De uitvoering vindt dan in de provincie en regio plaats, waarbij uiteindelijk de ondernemer aan zet is: "driven nationally, delivered locally”.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    04/07/25
    Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
    Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
    04/07/25
    Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
    De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
    04/07/25
    Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
    Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
    30/06/25
    Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
    De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
    30/06/25
    Exclusief voor leden
    Gijs Schreuder voorzitter Varen doe je Samen!
    Voor de periode tot 2030 is Gijs Schreuder benoemd als voorzitter van Varen doe je Samen!.
    30/06/25
    Nieuwe fietsroute belicht Oisterwijkse leerindustrie
    Met de lancering van de Leerroute Oisterwijk krijgt de rijke leerhistorie van de gemeente een nieuw podium. De 27 kilometer lange fietsroute, ontwikkeld door gemeente Oisterwijk en Brabant Partners, voert langs iconische plekken zoals de KVL-leerfabriek en de fabriek van schoenenfamilie Van Bommel.
    26/06/25
    Exclusief voor leden
    Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
    De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.
    26/06/25
    Toegankelijke fietsroutes in Drenthe van start
    In het Bargerveen is woensdagmiddag het officiële startschot gegeven voor de pilot Toegankelijke Fietsroutes Drenthe. Pascal Schrik, wethouder van de gemeente Emmen en lid van het Algemeen Bestuur van Recreatieschap Drenthe, verrichtte de opening. De provincie zet hiermee een belangrijke stap richting inclusieve recreatie voor mensen met een mobiliteitsbeperking.