Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-03-2024
Auteur: Herre Dijkema

Beste Femke

Beste Femke
Afbeelding van Iulian Ursache via Pixabay

Een paar jaar geleden ben jij een strijd begonnen tegen overlast gevende zuip- en blowtoeristen. In plaats van dronken mannen die hun vrijgezellenfeest in Amsterdam komen vieren of hordes die van cruiseschepen af komen rollen, kiest de stad liever voor de rustigere en meer bestedende cultuurbezoeker. 


En eerlijk is eerlijk: ik begrijp dat wel. Amsterdam zucht al jaren onder toenemende aantallen bezoekers uit binnen- en buitenland en veel van die bezoekers voegen weinig waarde toe aan de stad. Met gevaar voor eigen leven een straat oversteken, terwijl er een groep dronken Britten luid schreeuwend over straat zwalkt: het is weinig verheffend en bovendien irritant voor de bewoners van de stad zelf. Laat staan wat die bewoner ’s morgens voor zijn deur aantreft als de nachtbrakers de WC niet meer op tijd konden vinden….


Over de problemen zijn we het dus wel eens, over de oplossingen helaas minder. Of het nu gaat over het weghalen van de letters IAmsterdam, het verplaatsen van de cruiseterminal of het maken van filmpjes om overlastgevende Britten te weren uit de stad: het zijn allemaal ideeën vanuit het gemeentehuis met een hoge symbolische, maar eveneens weinig effectieve waarde. Het gebruikelijke adagium dat iedereen verstand heeft van marketing, gaat hier ook op. Men lijkt niet gehinderd door enige echte kennis van doelgroepen, communicatie en content. Want het merk IAmsterdam kun je beter op een andere manier laden dan weghalen, die cruiseschepen leggen nu in Rotterdam aan om vervolgens hun passagiers met bussen naar Amsterdam te sturen en die filmpjes bereikten de gewenste doelgroep nooit. Het probleem werd er overigens ook niet kleiner van, sterker nog: in 2023 waren er meer toeristen in Amsterdam dan ooit.


In plaats van symbolische acties is het de hoogste tijd voor een aanpak die wél effect sorteert. En dat lukt Amsterdam niet alleen, zelfs niet in metropoolregio-verband. Het probleem van Amsterdam is ook het probleem van Nederland. Datzelfde geldt voor Giethoorn, de Zaanse Schans of, voor mij dichter bij huis, de Veluwezoom. De overeenkomst tussen al deze plekken die te maken hebben met te veel bezoekers op het verkeerde moment: Nederland heeft geen nationale visie op toerisme. Daarnaast werken het Rijk, de provincies en de gemeenten in het geheel niet samen op dit o zo belangrijke thema. Er wordt, ook nu in de coalitieonderhandelingen, gesproken over de energietransitie, wonen, immigratie en stikstof, maar met geen woord over toerisme. Het is nog steeds geen beleidsthema waar alle overheden en bedrijfsleven in samenwerken. Misschien is het een kwestie van tijd: alle cijfers en alle trends wijzen op een verder groeiend aantal bezoekers aan en in ons land. Er komen bovendien naar verwachting ruim 1,5 miljoen inwoners bij tot 2050 volgens recent onderzoek van het WNF. Het aantal plekken waar het té druk wordt, zal dus alleen maar toenemen. De irritatie, de overlast en de intolerantie als gevolg daarvan natuurlijk ook. 


Liever dan daarop te wachten, pak ik samen met jou en met anderen de handschoen op om gezamenlijk een werkende strategie te bedenken. Ik gun ons mooie land, jouw prachtige stad en ons allemaal immers een duurzaam leefbare woonomgeving, maar ook voldoende ruimte voor recreatie en vertier. Graag trek ik daarin samen met jou op; zullen we een afspraak maken?


Hartelijke groeten,

Herre Dijkema

Directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

||| Nieuws |||

15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
09/05/25
Subsidies uit regiodeal 'Veluwe in Balans' voor toeristische toegangspoorten Eerbeek en Nunspeet
De provincie Gelderland heeft de eerste twee subsidies toegekend vanuit de regiodeal ‘Veluwe in Balans’. Dit maakt de herinrichting van het stationsgebied in Eerbeek tot toeristisch overstappunt en de ontwikkeling van het bezoekerscentrum in Nunspeet mogelijk.
08/05/25
Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid
RBT Heuvelrug & Vallei koppelt fietsrecreatie aan actuele thema's als gezondheid, duurzaamheid en erfgoed en speelt in op de groeiende behoefte aan groene, bewuste beleving.
06/05/25
Jongeren en kunstenaars verbeelden vrijheid en onvrijheid in bijzondere kunstinstallatie
Burgemeester Theo Weterings van Tilburg heeft op 3 mei in de LocHal de audiovisuele kunstinstallatie Het Geheugen geopend. Dit is een project van Brabant Herinnert, een Brabants samenwerkingsverband dat zich inzet om de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog levend te houden en door te geven aan nieuwe generaties.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.