Geplaatst op: 06-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Kompas voor ontwikkeling human capital

Kompas voor ontwikkeling human capital
Afbeelding van Dirk Wouters via Pixabay

Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen voor een sterke ontwikkeling van de factor human capital in het brede gastvrijheidsdomein. Op 29 juni lanceerden zij daartoe het Hospitality Pact. Het doel van dit Pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarkt van vandaag en morgen. CELTH heeft mede aan de wieg van dit Pact gestaan, tekent mee en gaat binnen het thema Human Capital van haar Agenda Bewuste Bestemmingen actief met de arbeidsmarktuitdagingen aan de slag.

Bij het Hospitality Pact start ook de campagne ‘Be My Guest’. Be My Guest versterkt de campagnes van de afzonderlijke branches en richt zich in deze startfase vooral nog op het aantrekken van studenten en talenten op VMBO- en MBO-niveau. De bedoeling is om later ook te verbreden naar het hoger onderwijs.

Het Hospitality Pact biedt alle actoren in de Nederlandse gastvrijheid een kompas om actief te werken aan onderzoek, sociaal beleid gericht op goed werkgeverschap, sterk beroepsonderwijs voor de gehele beroepskolom (VMBO, MBO, HBO en WO), een infrastructuur voor Leven Lang Leren en arbeidsmarktpromotie. Concreet wordt het Hospitality Pact ook met een actieagenda voor 2023-2024 waar concrete doelen zijn geformuleerd.

Directe aanleiding voor de samenwerking binnen het pact zijn de grote uitdagingen waar de hospitalitysector, net als andere sectoren, mee te kampen heeft. Die zitten rond in- en uitstroom van talenten, goed werkgeverschap, zekerheid van baan en inkomen, imago en technologie en digitalisering. Daarbovenop vraagt de noodzakelijke verduurzaming van de sector andere kennis en vaardigheden. Kansen zijn er ook volop in de hospitalitysector. Zo is werk in de sector aantrekkelijk met banen voor elk opleidingsniveau, veel ontwikkelingsmogelijkheden en stijgt de vraag naar medewerkers.

Samenwerken en innoveren zijn noodzakelijk voor een succesvolle toekomst van de sector. Menno Stokman, directeur van CELTH: "De sector is belangrijk voor de Nederlandse economie en maatschappij. Economisch zijn we zeer relevant met 91,2 miljard euro aan omzet en een aandeel van 4,5% in het bruto nationaal product. Ook genereert de hospitalitysector ruim 800.000 banen, wat neerkomt op 7,5% van alle banen in Nederland. Naast verdienvermogen en werkgelegenheid bevordert deze sector de leefbaarheid en welzijn door bij te dragen aan maatschappelijke verbinding en cohesie. Kortom, een sector die in steeds grotere mate bijdraagt aan de brede welvaart van alle Nederlanders. En wie in de hospitalitysector werkt, ontwikkelt sociale skills die overal gevraagd zijn.”

Het Hospitality Pact bestaat uit vier programmalijnen waar CELTH in twee daarvan haar verantwoordelijkheid neemt: onderzoek & innovatie en onderwijsbeleid. Ten behoeve van de programmalijn onderzoek en innovatie start CELTH met een learning community human capital. In die community moeten onderzoek en best practices leiden tot anders en slimmer werken binnen de hospitalitysector, met optimalisatie van de gastvrijheidsbeleving. Ook het onderwijs moet zich blijven ontwikkelen zodat de aansluiting op de arbeidsmarktvraag optimaal blijft. Dat vereist de ontwikkeling van een passende opleidingsinfrastructuur voor de sector op alle niveaus. Voor het HBO de uitdaging om samen met de branches verder te werken aan topopleidingen met up-to-date state-of-the-art curricula en stageplekken voor de sector.

Het Hospitality Pact is opgesteld onder regie van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie en wordt gesteund door Koninklijke Horeca Nederland, ANVR, HISWA-RECRON, CLC-VECTA en Veneca, de MBO raad, het HBO en het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), werknemersorganisatie FNV Horecabond, een collectief van landelijk opererende bedrijven en is mede met ondersteuning van met Ministerie van Economische Zaken en Klimaat tot stand gekomen. Door de samenwerking tussen de sector, het onderwijs en de overheid in deze triple helix krijg de hospitalitysector de slagkracht die nodig is om het vakgebied verder te ontwikkelen. De sector kan door met de bijdrage aan werkgelegenheid, welvaart en welzijn.

Marc Gerlings

Hoofdredacteur R&T

Trefwoorden: beleid, arbeidsmarkt, werkgelegenheid, Celth

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/08/24
Otium leisure opent op 18 september
Op 18 september openen Wethouder Sanneke Vermeulen en Maarten van Kempen officieel drie belangrijke nieuwe voorzieningen op het Leisurepark in Roosendaal: het Otium Wellness Hotel Roosendaal, Vitae Wellnessresort en Otium Vergaderplein.
14/08/24
Exclusief voor leden
Moco museum opent tweede buitenlandse vestiging
Na Amsterdam en Barcelona brengt Moco Museum zijn collectie moderne en hedendaagse kunst nu ook naar Londen. Londen moet de flagship locatie worden van het museum.
05/07/24
Ook na coronajaren blijven we wandelen
In 2023 liepen Nederlanders in totaal 6,9 miljard kilometer buitenshuis. Dat is 5 procent minder dan in 2022, maar bijna een derde meer dan in pre-coronajaar 2019. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
05/07/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs legt zes dubbel court padelbanen aan
Wat als er weinig evenementen zijn en je hebt heel veel indoor vierkante meters over. En je wilt daar toch graag rendement uithalen? De Jaarbeurs ziet een gat in de markt voor padelbanen.
24/06/24
Koningin Máxima opent vernieuwde Museum Hindeloopen en het gloednieuwe VVV-bezoekerscentrum
Eén van de oudste musea in Friesland dat op 16 juli 1919 werd geopend als het Hidde Nijland Museum is vernieuwd en werd door Koningin Máxima officieel geopend op 18 juni.
07/06/24
Hoe tevreden zijn Nederlanders met hoeveelheid vrije tijd?
Binnen de Europese Unie scoort Nederland hoog als het gaat om de zogenaamde Brede Welvaart in het hier en nu. Dan staan we na Zweden op de tweede plek. Als we kijken naar de tevredenheid met de hoeveelheid vrije tijd, dan doen we het niet zo sterk.
03/06/24
Exclusief voor leden
8.000 meer bezoekers toegestaan voor Paleis Noordeinde en stallen
Van 17 juli tot en met 4 augustus 2024 is Paleis Noordeinde en de aangrenzende Koninklijke Stallen open voor publiek. In totaal kunnen 43.000 bezoekers, 8.000 meer dan vorig jaar, deze zomer het werkpaleis van de Koning bezichtigen.
31/05/24
Exclusief voor leden
Strategische alliantie voor agrotoerisme in Limburg
De Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB), Limburg Marketing en Coöperatie Platform Agrotoerisme vormen per 1 juni een strategische alliantie voor agrotoerisme.