Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-05-2013

China zoekt ’t in Midden-Brabant

China zoekt ’t in Midden-Brabant
Foto Hollandpubliciteit

Wat heeft een handelsdelegatie uit een stad van 3,5 miljoen inwoners in China te zoeken in Midden-Brabant met zijn 450.000 zielen? Eind april landt die delegatie in Tilburg en zal het zijn als oude vrienden die elkaar ontmoeten. Tilburg en Changzhou zijn partners sinds ze in 1997 stedenbanden aanknoopten. Deze keer staat óók de vrijetijdseconomie op de agenda.


Onderwerp van gesprek is onder meer ‘samenwerking op investeringsgebied’. Op dat punt kunnen de Chinezen een enorme vuist maken, als ze willen. In dat perspectief is het bezoek van de delegatie uit Changzhou wellicht een gouden kans. Ondanks hun enorme verschillen, delen beide steden specifieke punten: het zijn textielsteden van oudsher, echte industriële ‘maak-steden’ en beide hebben ze een bijzondere band met de vrijetijdseconomie. Tilburg heeft Changzhou wat te vertonen met de Efteling, de Beekse Bergen en de culturele ‘scene’ in zijn achtertuin. Changzhou op zijn beurt kan Tilburg wel wat vertellen als gastheer van het Jurassic Park van het Verre Oosten: het miljoenenconcept van China Dinosaur Land.


Op scherp

Tijd om op scherp te staan voor de bedrijfstak in Brabant met zijn talloze grote en kleine partijen, actief in eigen land en ver daarbuiten. En tijd voor ondernemers en investeerders die kunnen meeprofiteren van zo’n ‘samenwerking op investeringsgebied’, zoals de Midpoint Leisure Boulevard het voorzichtig noemt. Stel je voor dat de Chinezen geraakt worden door de Brabantse ondernemingsdrang, die al spreekwoordelijk is in wat de Leisure Hot Spot van Nederland heet en die van Noordwest-Europa wil worden. Die de business van tien naar twintig miljoen bezoekers per jaar wil opstuwen, een goed deel van hen ook voor meerdaags verblijf. Dat is zelfs naar Chinese maatstaven een enorme ambitie.


Staalkaart

Hierover wordt de Chinese delegatie bijgepraat tijdens bezoeken aan onder meer Beekse Bergen en Efteling. De ontmoeting wordt dus ook een staalkaart van wat Midden-Brabant, de Leisure Boulevard en de Leisure Academy aan services in huis hebben. Midden-Brabant is uit op een internationale positie met zijn leisure-industrie, zijn kennisinstellingen en zijn keten van ondersteunende bedrijven en toeleveranciers. Hoe goed kan een uitgangspositie wezen…


Recreatie & Toerisme april 2013, nummer 2


Trefwoorden: Midpoint Leisure Boulevard, Tilburg, Changzhou

||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.