Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-05-2013

China zoekt ’t in Midden-Brabant

China zoekt ’t in Midden-Brabant
Foto Hollandpubliciteit

Wat heeft een handelsdelegatie uit een stad van 3,5 miljoen inwoners in China te zoeken in Midden-Brabant met zijn 450.000 zielen? Eind april landt die delegatie in Tilburg en zal het zijn als oude vrienden die elkaar ontmoeten. Tilburg en Changzhou zijn partners sinds ze in 1997 stedenbanden aanknoopten. Deze keer staat óók de vrijetijdseconomie op de agenda.


Onderwerp van gesprek is onder meer ‘samenwerking op investeringsgebied’. Op dat punt kunnen de Chinezen een enorme vuist maken, als ze willen. In dat perspectief is het bezoek van de delegatie uit Changzhou wellicht een gouden kans. Ondanks hun enorme verschillen, delen beide steden specifieke punten: het zijn textielsteden van oudsher, echte industriële ‘maak-steden’ en beide hebben ze een bijzondere band met de vrijetijdseconomie. Tilburg heeft Changzhou wat te vertonen met de Efteling, de Beekse Bergen en de culturele ‘scene’ in zijn achtertuin. Changzhou op zijn beurt kan Tilburg wel wat vertellen als gastheer van het Jurassic Park van het Verre Oosten: het miljoenenconcept van China Dinosaur Land.


Op scherp

Tijd om op scherp te staan voor de bedrijfstak in Brabant met zijn talloze grote en kleine partijen, actief in eigen land en ver daarbuiten. En tijd voor ondernemers en investeerders die kunnen meeprofiteren van zo’n ‘samenwerking op investeringsgebied’, zoals de Midpoint Leisure Boulevard het voorzichtig noemt. Stel je voor dat de Chinezen geraakt worden door de Brabantse ondernemingsdrang, die al spreekwoordelijk is in wat de Leisure Hot Spot van Nederland heet en die van Noordwest-Europa wil worden. Die de business van tien naar twintig miljoen bezoekers per jaar wil opstuwen, een goed deel van hen ook voor meerdaags verblijf. Dat is zelfs naar Chinese maatstaven een enorme ambitie.


Staalkaart

Hierover wordt de Chinese delegatie bijgepraat tijdens bezoeken aan onder meer Beekse Bergen en Efteling. De ontmoeting wordt dus ook een staalkaart van wat Midden-Brabant, de Leisure Boulevard en de Leisure Academy aan services in huis hebben. Midden-Brabant is uit op een internationale positie met zijn leisure-industrie, zijn kennisinstellingen en zijn keten van ondersteunende bedrijven en toeleveranciers. Hoe goed kan een uitgangspositie wezen…


Recreatie & Toerisme april 2013, nummer 2


Trefwoorden: Midpoint Leisure Boulevard, Tilburg, Changzhou

||| Nieuws |||

03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.