Geplaatst op: 31-03-2022
Auteur: Guido Aerts

Build Back Better

Build Back Better
Photo by Tolu Olarewaju on Unsplash

Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele veranderingen in ons gedrag. De Coronacrisis legde het vergrootglas op veel zaken die in onze samenleving op zijn minst "schuren” of ongelijkheden prominent maakten. Resteert het perspectief van het morele dilemma. In de studie vertaald naar Ik en Wij gedrag. Zo bezien zitten we dus ergens waar de bezoekerseconomie gedeeltelijk is ingestort en waar tegelijkertijd ook elementen van een transitie te zien zijn.

Een ander perspectief is dat ons reisgedrag, en dan met name de daaraan verbonden CO2-problematiek, onderwerp van discussie en onderzoek is. Met de klimaatambities in het achterhoofd zal de toeristische sector haar verantwoordelijkheid moeten nemen. Grote vraag is hoe de gemiddelde consument (als die al bestaat) in dit vraagstuk zit?

In de Kampioen van januari 2022, het huisblad van de ANWB, wordt verwezen naar een onderzoek onder hun panel van 2000 leden. Uit dit onderzoek blijkt dat er behoorlijk draagvlak is (44%) voor de trein ten opzichte van het vliegtuig bij stedentrips. Wellicht is het panel niet helemaal representatief, maar toch.

In een recent onderzoek van de ETC (European Travel Commission) waaraan is meegewerkt door CELTH, ETFI en BUAS is voor meerdere landen onderzocht hoe de keuzes ten aanzien van vervoer, verblijf en in mindere mate vermaak, in verschillende landen, uitpakken. In het onderzoek is gekeken naar verschillende waardepatronen van reizigers of toeristen en welke keuzes zij dan maken ten aanzien van de reismodus. Er worden vier, als het ware concurrerende waardes gedefinieerd met daarbij steeds een soort persona zoals we die ook kennen uit de marketingtheorie.

Vergelijkbaar onderzoek is ook al vóór Covid gedaan. Toen bleek dat die waardebenadering een goede voorspeller bleek van feitelijk reisgedrag. Daarnaast is het interessant omdat hiermee een mogelijke verandering van waardes en/of gedrag in beeld kan komen.

De eerste waarde noem ik even eco-bewust. Het rapport spreekt van biospheric. De ecologische voetafdruk is meer of minder relevant. De tweede in het rapport is altruistic. De derde gaat de andere kant op, egoistic. Het wordt afgesloten met hedonistic.

Het blijkt dat de onderzochte populatie is te duiden op basis van een mix van deze vier waarden. We hebben ze allemaal in meer of mindere mate. Opvallend is dat alle groepen relatief hoog scoren op hedonisme. De behoefte aan beleving scoort hoog. De invulling kan natuurlijk per individu of subgroep anders zijn.

In het rapport worden de inzichten op de customer journey gelegd. In feite de marketingfunnel zoals we die kennen. Dan blijkt dat alle groepen in meer of mindere mate hun beoogd reisgedrag langs de maatlat van ecologische voetafdruk en impact op de lokale situatie betrekken. Het feitelijke reisgedrag is alleen bij de groep die eco-bewust en sociaal verenigd is in lijn met die afweging. Dat betekent, minder vaak reizen, minder ver reizen, vaker een alternatieve reismodus, ander verplaatsgedrag en keuzes ter plaatse. De groep die eco-bewust is maar minder sociaal en de groep die minder eco-bewust is maar wel sociaal vragen om aanvullend beleid. De groep met de asociale oriëntatie is moeilijk te bereiken en nog moeilijker tot ander gedrag te bewegen. Daar zou uiteindelijk wel de meeste winst te boeken zijn.

Interessant is om te zien met welke beleidsinterventies DMO’s daadwerkelijk proberen veranderingen in gedrag te stimuleren of uit te lokken.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, onderzoek, scenario's, crisis, corona, toerisme, reset, systeemverandering

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/24
Camperaars steeds duurzamer
Camperaars in Nederland houden bij hun reisgedrag steeds meer rekening met duurzaamheid. Een opvallende trend is de toepassing van duurzame energiebronnen onder camperaars
07/02/24
Exclusief voor leden
Kritiek op volgende hub en loket voor duurzaam mkb
Het is pleisters plakken op een gebroken arm. Zeker als je kijkt naar de uitdaging die deze bedrijven hebben, meent Wouter Scheepens, directeur van MVO Nederland.
22/12/23
82% aangesloten waterrecreanten enigszins actief met duurzaamheid
Dit jaar heeft Waterrecreatie Nederland, net als in 2022, een enquête over duurzame waterrecreatie gehouden onder waterrecreanten en watersporters. De enquête is door 858 actieve watersporters ingevuld.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
12/12/23
Exclusief voor leden
 Klimaatneutraal toerisme is goed mogelijk met groei
Maandag is een eerste rapport uitgebracht door het Toerisme Panel over Klimaatverandering (TPCC) als bijdrage aan de Klimaatconferentie in Dubai. De belangrijkste bevindingen helpen beleidsmakers en de toerisme-industrie bij het versnellen van de planning en investeringen voor wereldwijd klimaatbestendig en nul-uitstoot toerisme.
06/12/23
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport behaalt hoogste Carbon certificaat
Vandaag heeft Rotterdam The Hague Airport (RTHA) het hoogste certificaat ontvangen binnen het Airport Carbon Accreditation (ACA)-programma.
28/11/23
Vandaag eerste vlucht Londen – New York op SAF
Virgin Atlantic heeft de primeur met de eerste vlucht met volledig duurzame brandstof SAF, van Londen naar New York JFK. Zonder passagiers maar met eigenaar Sir Richard Branson en Mark Harper (UK staatssecretaris vervoer).
27/11/23
Exclusief voor leden
Van Gogh zonnebloemen in NP Van Gogh
In de zomer van 2024 krijgt Brabant een kunstwerk van planten en bloemen in de vorm van de ‘Vaas met zonnebloemen’ van Vincent van Gogh. Dit project, dat wordt uitgevoerd bij de Menmoerhoeve in Etten-Leur, wordt mogelijk gemaakt door Natuurhuisje die zich als partner aansluit bij Van Gogh Nationaal Park (NP).