Geplaatst op: 31-03-2022
Auteur: Guido Aerts

Build Back Better

Build Back Better
Photo by Tolu Olarewaju on Unsplash

Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele veranderingen in ons gedrag. De Coronacrisis legde het vergrootglas op veel zaken die in onze samenleving op zijn minst "schuren” of ongelijkheden prominent maakten. Resteert het perspectief van het morele dilemma. In de studie vertaald naar Ik en Wij gedrag. Zo bezien zitten we dus ergens waar de bezoekerseconomie gedeeltelijk is ingestort en waar tegelijkertijd ook elementen van een transitie te zien zijn.

Een ander perspectief is dat ons reisgedrag, en dan met name de daaraan verbonden CO2-problematiek, onderwerp van discussie en onderzoek is. Met de klimaatambities in het achterhoofd zal de toeristische sector haar verantwoordelijkheid moeten nemen. Grote vraag is hoe de gemiddelde consument (als die al bestaat) in dit vraagstuk zit?

In de Kampioen van januari 2022, het huisblad van de ANWB, wordt verwezen naar een onderzoek onder hun panel van 2000 leden. Uit dit onderzoek blijkt dat er behoorlijk draagvlak is (44%) voor de trein ten opzichte van het vliegtuig bij stedentrips. Wellicht is het panel niet helemaal representatief, maar toch.

In een recent onderzoek van de ETC (European Travel Commission) waaraan is meegewerkt door CELTH, ETFI en BUAS is voor meerdere landen onderzocht hoe de keuzes ten aanzien van vervoer, verblijf en in mindere mate vermaak, in verschillende landen, uitpakken. In het onderzoek is gekeken naar verschillende waardepatronen van reizigers of toeristen en welke keuzes zij dan maken ten aanzien van de reismodus. Er worden vier, als het ware concurrerende waardes gedefinieerd met daarbij steeds een soort persona zoals we die ook kennen uit de marketingtheorie.

Vergelijkbaar onderzoek is ook al vóór Covid gedaan. Toen bleek dat die waardebenadering een goede voorspeller bleek van feitelijk reisgedrag. Daarnaast is het interessant omdat hiermee een mogelijke verandering van waardes en/of gedrag in beeld kan komen.

De eerste waarde noem ik even eco-bewust. Het rapport spreekt van biospheric. De ecologische voetafdruk is meer of minder relevant. De tweede in het rapport is altruistic. De derde gaat de andere kant op, egoistic. Het wordt afgesloten met hedonistic.

Het blijkt dat de onderzochte populatie is te duiden op basis van een mix van deze vier waarden. We hebben ze allemaal in meer of mindere mate. Opvallend is dat alle groepen relatief hoog scoren op hedonisme. De behoefte aan beleving scoort hoog. De invulling kan natuurlijk per individu of subgroep anders zijn.

In het rapport worden de inzichten op de customer journey gelegd. In feite de marketingfunnel zoals we die kennen. Dan blijkt dat alle groepen in meer of mindere mate hun beoogd reisgedrag langs de maatlat van ecologische voetafdruk en impact op de lokale situatie betrekken. Het feitelijke reisgedrag is alleen bij de groep die eco-bewust en sociaal verenigd is in lijn met die afweging. Dat betekent, minder vaak reizen, minder ver reizen, vaker een alternatieve reismodus, ander verplaatsgedrag en keuzes ter plaatse. De groep die eco-bewust is maar minder sociaal en de groep die minder eco-bewust is maar wel sociaal vragen om aanvullend beleid. De groep met de asociale oriëntatie is moeilijk te bereiken en nog moeilijker tot ander gedrag te bewegen. Daar zou uiteindelijk wel de meeste winst te boeken zijn.

Interessant is om te zien met welke beleidsinterventies DMO’s daadwerkelijk proberen veranderingen in gedrag te stimuleren of uit te lokken.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, onderzoek, scenario's, crisis, corona, toerisme, reset, systeemverandering

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/05/22
Bijzondere natuur legt mountainbikeroutes Sallandse Heuvelrug stil
De mountainbikeroutes over de Sallandse Heuvelrug moeten afgesloten worden tussen 1 april en 30 september. Dat heeft de provincie Overijssel laten weten aan de beheerder van de zogenaamde ‘single tracks’ in het gebied alsmede andere belanghebbenden.
27/05/22
Spannende verhalen in Op vleugels gedragen
Harold van der Linden heeft 55 jaar lang aan de stuurknuppel van een vliegtuig gezeten. Vrijwel vanaf de oprichting was hij in dienst van Transavia waardoor hij de groei, en de groeistuipen, van deze luchtvaartmaatschappij van nabij heeft meegemaakt. Op 1 juni overhandigt hij zijn verhalenbundel Gedragen op vleugels aan CEO Transavia Marcel de Nooijer.
25/05/22
Kees van Wijk: Toerisme in Nederland aan de slag met de Actieagenda
Kees van Wijk is voorzitter van koepel Gastvrij Nederland. Van Wijk sprong afgelopen jaren van de pa...
25/05/22
Festivals & Concerten grote corona verliezers
Dat concerten en festivals slechte jaren achter de rug hebben, is geen verrassing. Maar de cijfers van Respons en VVEM zijn wel ontnuchterend.
25/05/22
Nieuwe naam en centrumgebouw voor Vakantiepark Beekse Bergen
Vakantiepark Beekse Bergen gaat verder onder de naam Lake Resort en heeft een nieuw centrumgebouw.
25/05/22
Exclusief voor leden
Vakantiepark Klein Vink zet natuurwaaier in
Hoe kun je als vakantiepark ervoor zorgen dat volwassenen en kinderen meer weten over de natuur en die gaan ontdekken? Klein Vink ontwikkelde een natuurwaaier.
25/05/22
Horeca scoort slecht op allergeneninformatie, NVWA deelt boetes uit
De meeste bedrijven in retail, ambacht en horeca informeren klanten niet goed over welke allergenen in het voedsel of gerecht is verwerkt. Dat blijkt uit inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bij 5.000 bedrijven die nu ook optreedt.
25/05/22
Toeristische overstappunten 2.0 in Achterhoek
Inmiddels zijn de eerste 13 toeristische overstappunten 2.0 gerealiseerd. Naast de opwaardering van bestaande TOP’s zijn een viertal nieuwe TOP’s ontwikkeld.