Geplaatst op: 28-04-2022
Auteur: Herre Dijkema

Geef toerisme een nieuwe toekomst

Geef toerisme een nieuwe toekomst
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwassen van het massatoerisme die de dinsdag zo beeldend in de Volkskrant werden opgetekend moeten we uitbannen. Tegelijkertijd is het belangrijk te beseffen dat de situatie niet representatief is voor de Nederlandse bezoekerseconomie, die de afgelopen jaren grote averij heeft opgelopen. Hoog tijd voor landelijk beleid dat herstel én vernieuwing stimuleert, betoogt Herre Dijkema.

Veelzeggende cijfers: in 2019 ontvingen we in Nederland nog ruim 20 miljoen internationale bezoekers. In 2020 waren dat er nog maar zo’n 7,3 miljoen, en vorig jaar daalde dit aantal nog verder naar iets meer dan 6 miljoen mensen. Mede hierdoor kelderde ook de toegevoegde waarde van de toeristische sector voor de Nederlandse economie: van 32 miljard euro in 2019 naar 17 miljard in 2020. Een flinke financiële strop, die ook ingrijpende consequenties heeft voor de 800.000 banen in de brede gastvrijheidssector.

Niet iedereen zal rouwig zijn om het teruggelopen aantal bezoekers. Toegegeven, op bepaalde momenten en sommige locaties is er sprake van overtoerisme. Maar er zijn tegelijk juist veel plekken in Nederland waar ze graag méér bezoekers uit binnen- en buitenland willen en kunnen ontvangen. Spreiding van bezoekers is al langer een aandachtspunt, en door de pandemie is dit nog lastiger te bereiken. Het evenwicht is steeds verder te zoeken. Op de bekende plekken keert het bezoek eerder terug dan elders: de rondvaartboten zijn snel weer gevuld. Maar voor bedrijven buiten die hotspots daalt hierdoor de overlevingskans. Zo komen we van de regen in de drup.

Om de grote economische en culturele bijdrage van de toeristische sector te redden, is beleid nodig dat een spoedig herstel mogelijk maakt. Tegelijk is dit een uitgelezen moment om versneld het Nederlandse toeristisch aanbod te verduurzamen en te zorgen voor de zo gewenste spreiding in ruimte en tijd. Daarom hebben 15 grote destinatie- en citymarketingorganisaties vorig jaar aan de Tweede Kamer voorstellen aangeboden om te komen tot een duurzame bezoekerseconomie die gunstig is voor burgers, natuur, bedrijven en culturele instellingen.

En zie, voor het eerst in lange tijd staat in het coalitieakkoord iets over toerisme. Namelijk dat het ‘een volwaardige plek in het economisch beleid’ krijgt, waarbij ingezet wordt op spreiding. Een mooi begin, maar daarmee zijn we er nog lang niet. Toerisme gaat niet alleen over economie en werkgelegenheid, maar verdient ook aandacht op andere beleidsterreinen, zoals cultuur, ruimtelijke ordening, infrastructuur en klimaat. Ook wordt in Den Haag nu nog vooral gekeken naar de provincies. Logisch dat die een rol moeten spelen, maar bij gebrek aan een nationaal plan is het provinciale beleid nog te gefragmenteerd en zelfs tegenstrijdig. Het beleid moet concreter, scherper, breder en vooral: verstrekkender.

Op 11 mei vindt in de Tweede Kamer een commissiedebat over toerisme plaats. Hopelijk leidt dit ertoe dat we alles op alles gaan zetten om de sector zo snel mogelijk te herstellen, voordat de in coronatijd opgelopen schade leidt tot nog meer verlies van bedrijvigheid en banen. Het is nú tijd voor doortastende keuzes om te komen tot een evenwichtiger en duurzamer toerisme.

Trefwoorden: beleid, toerisme, dmo's

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/06/23
Nog veel boekingen voor de zomervakantie van 2023 boven de markt
Uit onderzoek van reissite Skyscanner blijkt dat 86 procent van de Nederlanders van plan is om deze zomer op vakantie te gaan. Iets meer dan een derde (37%) heeft de zomervakantie nog niet geboekt.
01/06/23
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche piekt
De omzet in de Nederlandse reisbranche schiet na inktzwarte jaren omhoog. Dat blijkt uit omzetcijfers van het CBS over de zakelijke dienstverlening.
01/06/23
Exclusief voor leden
Eerste tekenen van herstel van de hotelmarkt?
De NH Hotel Group komt met kwartaalcijfers en die laten een sterke vraag in het eerste deel van dit jaar zien. De groep verwacht dat deze trend de komende maanden zal aanhouden.
31/05/23
Exclusief voor leden
Werknemers Schiphol staan te vaak dicht bij draaiende straalmotoren
De Arbeidsinspectie heeft onderzoek gedaan naar de werkomstandigheden. In een tweede deelrapport wordt vooral de situatie aangepakt dat werknemers op de platforms te dicht bij draaiende straalmotoren staan. Dat heeft grote invloed op de gezondheid van de werknemers. CEO Ruud Sondag reageert meteen maar kan niet alles oplossen.
31/05/23
Toscane meest genoemde destinatie van Italië
Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine ‘Dit is Italië’ deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld.
30/05/23
Exclusief voor leden
Ibis voegt derde hotel toe aan luchthaven München
Het merk ibis Styles, bouwt een hotel op de luchthaven van München. De startceremonie van de bouw vond plaats op 30 mei 2023. Het hotel met 358 kamers moet in het voorjaar van 2025 worden geopend. Het is een signaal vanuit de hotelbranche dat weer strategisch wordt geïnvesteerd op grote reizigersstromen.
30/05/23
Exclusief voor leden
Festival voor 60 jaar Slagharen
Een van de bekendste attractieparken van Nederland is jarig en het mag maar liefst 60 kaarsjes uitblazen. Attractie- en Vakantiepark Slagharen vierde het diamanten jubileum op 27 mei 2023 en daarvoor werd een festival opgetuigd.
30/05/23
Oostenrijks Toeristenburo: Recordaantal Nederlandse vakantiegangers afgelopen winter
Afgelopen winter een recordaantal Nederlanders in Oostenrijk. De Nederlandse markt is voor Oostenrijk de op één na belangrijkste markt.