Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-11-2021
Auteur: Jos Vranken & Martin Cnossen

Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller

Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Deze weken gaat het over weinig anders: klimaatverandering. En terecht. Tijdens de klimaatconferentie COP26 in Glasgow proberen wereldleiders, al dan niet succesvol, de klimaatambities en -acties voor het komende decennium op te schroeven. Antonio Guterres, de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, noemt 2021 een ‘make-or-break year to confront the global climate emergency’.

Het is dus alles of niets. En dat geldt ook voor de toeristische sector, die verantwoordelijk is voor circa 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Tegelijkertijd stijgt het besef dat het toekomstig succes van de sector bestendigd wordt als we geen strijd voeren tussen economische, sociale en ecologische belangen, maar die juist met elkaar in balans brengen. Het is dan ook niet zonder reden dat verschillende toeristische partijen wereldwijd, van populaire bestemmingen en overheden tot touroperators en hotelketens, zich tijdens COP26 hebben geschaard achter de Glasgow Declaration. Hierin geven zij samen aan de internationale klimaatambities te ondersteunen. En committeren zij zich aan het opstellen van actieplannen waarmee ze de verduurzaming binnen hun deel van de sector zullen versnellen.

Ook het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en Merk Fryslân hebben deze verklaring ondertekend. Omdat we zien dat we ook in Nederland nog meer zullen moeten inzetten op het verduurzamen van de toeristische sector. Het is nu urgenter dan ooit om met elkaar deze versnelde transitie in te zetten. 

Verduurzaming binnen de sector is onderdeel van een transitie die al eerder is ingezet. In 2018 presenteerde NBTC namens de toeristische sector Perspectief 2030, de landelijke visie op de duurzame ontwikkeling van wat we in ons jargon de ‘bestemming Nederland’ noemen. Hierin beschreven we al hoe de rol van toerisme moet veranderen: van een sec economische motor naar een maatschappelijke motor waarbij toerisme ook op een andere manier waarde toevoegt: waarin economie, ecologie en sociaal-maatschappelijke aspecten met elkaar in balans zijn en elkaar versterken.

Sinds dat moment zijn vele partijen samen aan de slag gegaan om deze transitie te laten slagen, ook op het gebied van verduurzaming. Dat is goed en we zien hier prachtige voorbeelden van door het hele land. Eén van de voorbeelden is het Waddengebied, dat afgelopen week aankondigde in 2030 de duurzaamste bestemming van Europa te willen zijn. Binnen deze ambitie staan de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties centraal. Inmiddels hebben ruim 100 partijen deze ambitie ondersteund.

Maar we zien ook dat we nú moeten versnellen. We zien dat er meer kennis nodig is over de ecologische footprint van bezoekers op bestemmingen en over hoe we bezoekers kunnen verleiden duurzame keuzes te maken. Maar ook dat we nog veel meer van elkaar kunnen leren welke incentives en maatregelen leiden tot snellere verduurzaming van bijvoorbeeld hotels en attracties.

We willen daarom andere aan toerisme en zakelijk bezoek gelieerde partijen, zoals overheden en ondernemers uit steden en regio's in Nederland. vragen om die versnelling met ons in te zetten. Niet omdat wij het antwoord hebben op alle vragen, maar juist omdat we geloven dat we alleen samen de noodzakelijke antwoorden op uitdagende vragen kunnen vinden.

Jos Vranken is algemeen directeur bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen.
Martin Cnossen is directeur bij Merk Fryslân.

||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.