Geplaatst op: 08-11-2021
Auteur: Thijs Vossen

Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg

Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Een beginnend ondernemer heeft meestal ook de energie en zin om zich deze vragen te stellen. Stelt een ondernemer zich deze vragen niet, dan doet de overheid het wel die een vergunning afgeeft of het bestemmingsplan moet wijzigen. Is de overheid niet te lastig, dan is er nog de bank die vaak vergelijkbare vragen stelt.

Alertheid en ondernemerschap zijn synoniemen

Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk, het aantal faillissementen is in 2021 weliswaar opvallend lager dan de jaren daarvoor, maar de oorzaak ligt naar verwachting deels bij de ontvangen overheidssteun. Elke ondernemer weet dat het elke dag buffelen blijft en dat successen uit het verleden geen enkele garantie bieden voor de toekomst. 

Verbouwen met de winkel open

Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven. Meestal omdat de ondernemer nieuwe kansen ziet, maar soms helaas ook op aandringen van een financier die al heel voorzichtig de term ‘bijzonder beheer’ laat vallen, of onder druk van een overheid als de bestaande activiteiten niet meer matchen met het bestemmingsplan. Maar net zo goed als een gezin klaagt over teveel werkuren of als de ondernemer zelf zoekt naar een andere balans tussen zakelijk en privé.

Pasta al dente

Een concern heeft als voordeel dat het veranderingen kan testen op één locatie alvorens deze groots uit te rollen. Soms heb je het geluk dat je een nieuwe doelgroep op een apart gedeelte van je bedrijf kunt ontvangen. Wellicht kun je een winterperiode gebruiken je gebouwen en processen anders in te richten. Maar let op, ‘spaghettimanagement’ ligt op de loer; je probeert van alles een beetje en kijkt wel waar je uitkomt of wat werkt. Niet doen.

Begin met het einde voor ogen

Het is een gevleugelde uitspraak van Covey die je wat ons betreft met koeienletters boven je bureau moet hangen als je een bestaand bedrijf wil transformeren. Waarom zou je überhaupt veranderen? Waar wil je uitkomen? Wat is het doel van de transitie? Ben je je aan het voorbereiden voor je pensioen? Wil je het bedrijf verkoop klaar maken? Mist het bedrijf bestaansrecht op termijn? Wil je gewoon meer vrije tijd? Is je bestaande gast niet meer tevreden? Bots je met de overheid of de bankier? Moet je de structuur wel veranderen of is het de cultuur? Waarom kies je juist voor deze strategie? Probeer altijd de vraag achter de vraag te vinden alvorens je op zoek gaat naar de antwoorden. 

Wees geen held op sokken

Zakt je de moed al in je schoenen als je aan veranderingen denkt? Of heb je last van lood in je schoenen? Kom in beweging zolang je nog stevig in je schoenen staat, want als held op sokken ben je wat aan de late kant om je eigen keuzes te maken. Daar ben je ook geen ondernemer voor geworden.

De foto bij het wadloopcentrum in Den Oever inspireerde ons voor deze blog. Na het wadlopen gooien mensen hun schoenen weg alvorens ze nieuwe hebben gekocht. Als ondernemer moet je dat in elk geval niet doen. Je kunt er echter wel veel van leren. Een gezegde luidt: ‘Elke wereldreis begint met de eerste stap’.

Trek ook eens vaker je schoenen uit en laat er iemand anders instaan met verstand van zaken die van buiten naar binnen kijkt. In de tussentijd kun je op blote voeten weer optimaal aarden en bewegen. Je bent niet de eerste die dat doet. Aboriginals in Australië kennen zelfs een oeroud ritueel om bij een overgangsfase op blote voeten een walkabout te doen, een rituele wandeling die verrassende inzichten oplevert.

Kortom wat wordt het voor 2022: ‘Wadlopen of doormodderen?’
Trefwoorden: ondernemen, bedrijven, strategie, innovatie, veranderen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.
07/01/25
FNV organiseert Expertmeeting Kankerverwekkende Vliegtuiguitstoot
Vakbond FNV houdt op vrijdag 10 januari een expertmeeting over de gevaren van kankerverwekkende vliegtuiguitstoot voor de medewerkers op Schiphol. Onderzoek is noodzakelijk, meldt de vakbond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.